6 bureauer på shortlisten ved Eurobest

Peter Engholm
25@mail.dk

Uncle Grey udmærker sig på førstedagen ved den europæiske reklamefestival. Ialt blev 12 danske nomineringer fordelt på 6 kategorier. Se de nominerede her.

Award-året 2012 går ind i slutspurten, og ved Eurobest i Lissabon løbes der fortsat stærkt. Flere juryer debatterede så længe, at de ikke overholdt tidsplanen, da der onsdag skulle offentliggøres shortlister. Således lå de sidste af slagsen først klar langt ud på på aftenen.

Nu kan regnestykket – med 12 ud af 15 shortlister offentliggjort – gøres op, og set med danske briller ser det bestemt fornuftigt ud.

Ud af 58 indsendte og bedømte arbejder er de 12 kommet på en shortliste. Det er en pæn vekselkurs, og det er en god bid bedre end sidste år, hvor i alt 9 danske arbejder blev nomineret.

De 12 shortlister fordeler sig på 6 kategorier – og på lige så mange bureauer: 6 i alt.

Og jury-interessen samler sig især om UncleGreys arbejde for Only Jeans, The Liberation, der har høstet 5 shortlister; 4 i Interactive og 1 i Design. Arbejdet følger således godt op på sommerens festival i Cannes, hvor det blev til en Guld-løve.

The Generous Store, af Robert/Boisen for Anthon Berg, henter 3 shortlister i hhv. Interactive, Outdoor og Promo & Activation. Også dette arbejde hentede løver i sommer i Cannes – dog “kun” af bronze.

De øvrige 4 danske nomineringer fordeler sig på 4 bureauer, hvoraf 3 er at finde i Film-kategorien: BBDO, Hjaltelin, Stahl & Co samt M2 Film. Dertil kommer DDB med Coinhunters for McDonald’s.

Kun 2 arbejder mangler endnu at blive bedømt af en jury: I Film Crafts gælder det Bussen fra Midttrafik og M2 Film (som i sidste uge vandt Grand prix i Epica), og i Integrated har Envision indsendt Tilstedeværelses-kampagnen for Ministeriet for Børn og Uddannelse, der forrige måned vandt den taktiske pris ved Rambukken.

I Print var der indsendt 12 danske arbejder, men shortlisten var uden danske bureauer. Helt uden dansk islæt er kategorien dog ikke, idet Lego har en serie med i kategorien. Læg dertil flere arbejder på shortlisterne i både Outdoor og Promo & Activation – alle Lego-nomineringer er baseret på tysk kreativitet.

Fredag aften afsløres Eurobest-vinderne.

Eurobest 2012 – nominerede danske arbejder

Titel – annoncør – bureau

Interactive

  • The Liberation – Only Jeans – Uncle Grey
  • The Liberation – Only Jeans – Uncle Grey
  • The Liberation – Only Jeans – Uncle Grey
  • The Liberation – Only Jeans – Uncle Grey
  • The Generous Store – Anthon Berg – Robert/Boisen & Like-minded

Film

Mobile

  • Coinhunters – McDonald’s – DDB

Outdoor

  • The Generous Store – Anthon Berg – Robert/Boisen & Like-minded 

Design

  • The Liberation – Only Jeans – Uncle Grey

Promo & Activation

  • The Generous Store – Anthon Berg – Robert/Boisen & Like-minded