Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Skriv, hvor meget du tilbyder i løn. Det er et af seks gode råd til, hvordan du får flere ansøgninger. Det er nemlig ikke almindeligt på det danske jobmarked. Ofir.dk står bag rådene.

Ledigheden falder og antallet af jobannoncer stiger. Det giver virksomheder og bureauer den udfordring, at der er markant færre ansøgere til hver stilling, og det betyder i sidste ende, at det er sværere at finde den rette medarbejder.

Men der er stadig mange, der skifter job, fortalte Karsten Vikke, adm. direktør i Ofir, på et velbesøgt onlineseminar, hvor han sammen med salgschef Thor Høst, gav seks gode råd til, hvordan man konverterer de ansøgere, der ser et stillingsopslag til, at de rent faktisk søger stillingen.

De seks råd er samlet ud fra en gennemgang af over 300.000 jobs på Ofir, med det formål at finde en rød tråd i hvilke jobs, der konverterer bedst.

Det, der går igen i de jobopslag, der konverterer bedst, er:

  1. Skriv lønnen i jobopslaget

På det danske jobmarked skriver man normalt ikke i et stillingsopslag, hvad lønnen er. Det gør man til gengæld i England, hvor fire ud af fem jobansøgere synes et job er mindre attraktivt, hvis der ikke står, hvilken løn man får.

”Det er utraditionelt i Danmark at skrive lønnen i et jobopslag, men netop derfor er det en effektiv måde at differentiere sig på. Det giver opmærksomhed, og derfor vil det sandsynligvis også få flere til at søge jobbet. Forudsat, at man giver en løn, der ikke er lavere end konkurrenterne,” sagde Karsten Vikke.

  1. Brug underoverskrifter og skriv i punktform

”Det er kun et splitsekund, en ansøger bruger til at skimme om et jobopslag ser interessant nok ud til at læse igennem. Derfor skal man gøre brug af underoverskrifter og punktopstilling, så annoncen er nem at afkode,” siger Thor Høst.

  1. Stil ikke for mange krav

”Overvej, hvor meget I kan barbere fra i forhold til krav. Stil måske kun et eller to krav,” siger Thor Høst og fortsætter: ”Det handler om at få nogle til samtale. Derfor kan man med fordel vente med at stille alle kravene fra starten og vente med nogle af dem til kandidaterne er kaldt til samtale.”

  1. Vær opmærksom på sproget

Husk at bruge et sprog, som ansøgerne kan relatere sig til. Man kan fx spørge rundt i sin virksomhed, hvis der er nogen inden for samme målgruppe, om det er et sprog, som de forstår.

  1. Hav en klar call to action

Jobannoncen skal bruges til at konvertere kandidaterne til at sende en ansøgning. Både ledige ansøgere og  dem der sidder i jobs i dag. Derfor skal man melde ud, hvad der sker, når man sender en ansøgning afsted. Fortæl eksempelvis, hvis der er et onboarding program og om der er en eller flere jobsamtaler i processen. Altså vær tydelig omkring hele jobsøgningsprocessen allerede i stillingsannoncen.

  1. Den optimale længde på jobannoncen

Ved gennemgang af Ofirs annoncer tyder det på, at den optimale længde på en jobannonce, der skal til for at den bliver læst – og konverterer godt, er omkring 400-500 ord.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club