Regnskaber fra 8 PR-bureauer synes at indikere, at 2015 har været et godt år for branchen. 6 af dem gik frem – og flere af dem endda ret markant – mens 2 gik tilbage.
Tendensen bliver yderligere underbygget, hvis man kigger på alle de PR-regnskaber, der indtil nu er registreret i forbindelse med Bureaubiz’ årlige bureaurapport.
Det gælder 13 bureauer med en samlet bruttoavance på ca. 145 mio. kr., hvilket er lig med en vækst på ca. 13 pct. Her fylder et af Danmarks største PR-bureauer, Operate, godt med en vækst på 30 pct.
Det er lig med næsten 9 mio. kr.
Men der er andre, der har kunnet fremvise særdeles gode år, og et af dem er det lille Friday & Partners. Det er et ganske ungt bureau – og som udgangspunkt et af de mindre. Men tæt på en tredobling giver den klart største vækstrate – og væksten i kroner er med godt 3,4 mio. kr. den største af de 8 bureauer i denne artikel.
Også Kragelund Kommunikation kom ud med flotte tal. Godt nok ”kun” en vækst på 40 pct. men da bureauet er større, bliver det faktisk til 3,2 mio. kr.
Herefter følger Bro Kommunikation, der med en vækst på 2,4 mio. kr. kan være ganske tilfredse.
Bureauet fremhæver selv sin blog, broblog.dk, med over 23.000 abonnenter og indlæg som ”8 taktikker til at sabotere al produktivitet” og ”Sådan får du kunderne til selv at ringe” som en del af forklaringen.
En anden del af forklaringen er markante kunder som The Lego Group, JN Data og Novo Nordisk.
”Vi tror på den gode relation. Og det har vist sig bæredygtigt. Vi er lykkedes med at fastholde og udvide samarbejdet med mange af vores kunder og er så privilegerede, at nye kunder ringer til os,” siger Helle Bro, der grundlagde bureauet for 17 år siden og i dag sidder i direktørstolen.
De tre bureauer – Kasters (der nu er fusioneret med Lead Agency), Morsing PR og Kalb – kunne også glæde sig over fremgang – dog den mere beskedne af slagsen.
Men ingen regler uden undtagelser – og dem stod Discus og PS Communication for. Sidstnævnte er svensk-ejet, og det af de 8 bureauer det gik hårdest ud over i 2015.
Nøgletal for Kragelund Kommunikation
- Bruttoavance 11,2 mio. kr. +40 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 861.538 kr. -3,1 pct.
- Lønandel 64,5 (68,2)
- Resultat af primær drift +1,745 mio. kr. + 96,1 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Bro Kommunikation
- Bruttoavance 10,3 mio. kr. +30,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 858.333 kr. +7,9 pct.
- Lønandel 60,8 (60,3)
- Resultat af primær drift +1,663 mio. kr. +57,6 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Kasters
- Bruttoavance 7,7 mio. kr. +4,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,1 mio. kr. -10,8 pct.
- Lønandel 73 (60,9)
- Resultat af primær drift +0,521 mio. kr. -63,5 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Morsing PR
- Bruttoavance 7,336 mio. kr. +5,4 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 815.111 kr. +5,4 pct.
- Lønandel 64,4 (68,8)
- Resultat af primær drift +1,328 mio. kr. +60 pct.
Nøgletal for Friday & Partners
- Bruttoavance 5,545 mio. kr. +163,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 924.167 kr. -12,1 pct.
- Lønandel 89,7 (79,2)
- Resultat af primær drift +0,006 mio. kr. +20 pct.
Selskabet er et kommanditaktieselskab, hvorfor overskud flyttes over til kommanditisterne
Nøgletal for PS Communication
- Bruttoavance 5,3 mio. kr. -36,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 509.615 kr. -42,3 pct.
- Lønandel 116,7 (67)
- Resultat af primær drift -2,571 mio. kr. (+1,124 mio. året før)
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Discus Communicaations
- Bruttoavance 4,514 mio. kr. -19,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 644.857 kr. -16,2 pct.
- Lønandel 77,4 (69,6)
- Resultat af primær drift -0,335 mio. kr. (+0,361 mio. året før)
Nøgletal for Kalb
- Bruttoavance 2,3 mio. kr. +15 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 575.000 kr. -13,8 pct.
- Lønandel 76,2 (68)
- Resultat af primær drift +0,132 mio. kr. -23,3 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz