7 unge danskere shortlistet i Future Lions

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Dertil kommer 2 D&AD New Blood Awards til danske teams. Se alle arbejderne her.

Opdateret. Det tegner godt for den danske kreativtet, når man ser på de unges præstationer. Sådan har det – heldigvis – set ud i noget tid, og der kommer løbende nye talenter til.

Det gælder både D&AD og Future Lions.

D&AD først, hvor to danske teams er kommet ”i bogen” i talentkonkurrencen New Blood Awards. Her leverer ægte kunder, bl.a. Facebook og Airbnb, ægte briefs, og de indsendte arbejder bedømmes af en flok top-kreative.

Sidste år var der for første gang tre Pencils til studerende fra Kreativ Kommunikation fra DMJX, i år slap to arbejder igennem nåleøjet og fik Pencils. I næste måned vil det blive afsløret, hvilken slags award de to teams får.

  • “Your Coffeehouse” af Andreas Green Lorentzen & Jesper Wendelbo, 2. årgang
  • “One World Hero” af Simone Wärme & Klara Vilshammer Christiansen, 1. årgang

Se filmene forneden.

Og Future Lions? Heller ikke så ringe endda. Her er 7 danskere med på shortlisten, officielt kaldet Top100, fundet blandt de ca. 1800 arbejder, som i år deltager i AQKA’s konkurrence. Den er en del af Cannes Lions’ officielle program og kan i år fejre 10 års jubilæum.

  • “Allianz Drive Mode” af Mads Schmidt Hansen og Sebastian Risom, Kreativ Kommunikation, DMJX, i København
  • “Catches what other shavers miss” af Mads Alexander Nielsen, School of Communications Arts i London
  • “Valuesticker” af Zacharias Legarth, Hyper Island i Stockholm
  • “Give a shit” af Søren Birk, School of Communications Arts i London
  • “Lego world” af Louis Elsass Meyer, Miami Ad School i Hamburg
  • … samt “Tesco smart tag” af Michelle Husen, Miami Ad School i Hamburg.

Michelle Husen var i første omgang ikke med på listen, da AKQA scannede den fortrolige Top100-liste for danske talenter. 

En internationalt orienteret flok, der har flotte danske præstationer at forsvare, idet der i dette årti har været følgende guldvindere på scenen i Festivalpalæet i Cannes:

  • 2010 – Peter Ammentorp og Nicolai Villads samt Thomas Ilum
  • 2013 – Caroline Escobar
  • 2014 – Mathias Trads

D&AD New Blood Award, danske Pencils:

“Give a shit” af Søren Birk, School of Communications Arts i London

“Allianz Drive Mode” af Mads Schmidt Hansen og Sebastian Risom, Kreativ Kommunikation, DMJX, i København

“Lego world” af Louis Elsass Meyer, Miami Ad School Europe i Hamburg

Samt et link til Valuesticker her. Af Zacharias Legarth, Hyper Island i Stockholm