21 PR-arbejder blev sendt ind i premiere-udgaven af PR-Tigeren, som brancheforeningen Public Relations Branchen kalder sin pris. Knap halvdelen af arbejderne er blevet nomineret, idet 7 PR-bureauer deles om i alt 10 nomineringer.
PR-bureauer fra hele landet – også bureauer, der ikke er medlem af brancheforeningen – har sendt ind til prisen, der er inddelt i tre tigre: Nytænkning, strategi og eksekvering.
”Det var på tide, at vi fik en pris, der viser, hvad Public Relations rent faktisk er i 2013. Public Relations og dens nytteværdi for samfundet er underkendt. Vi hører kun om de dårlige eksempler, der netop viser undtagelsen og skjuler reglen. PR-Tigeren kan være med til at kaste velbegrundet lys over, hvad dygtige mennesker i Public Relations-branchen udretter”, siger Jens Otto Kjær Hansen, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole på vegne af juryen.
Han uddyber:
”De indsendte projekter viser, at de bedste præstationer i Public Relations ligger på et meget højt niveau. De viser også, at ikke alle er så gode til strategisk Public Relations-tænkning, som de tror. Det er så et godt og relevant input til os, der uddanner.”
Formålet med prisen er ikke at fejre branchen selv, men derimod at hylde den værdi, som branchen hver dag skaber for både offentlige og private kunder. En værdi, som især de mellemstore og etablerede bureauer skaber – al den stund, at det er dem, der er shortlistet. De 5-6 største PR-bureauer herhjemme er ikke på listen.
Vinderne offentliggøres ved overrækkelsen af PR-Tigeren den 10. december på Børsen i København.
PR-Tigeren, bureauliste – nomineringer
- 3 Kompas Kommunikation
- 2 Radius Kommunikation
- 1 Hansen Agenda
- 1 Have Kommunikation
- 1 Kasters
- 1 Kommunikationsbureauet Communique
- 1 Lead Agency
PR-Tigeren, shortliste
PR-Eksekveringsprisen:
- Kommunikationsbureauet Communique for ’Starbucks’
- Radius Kommunikation for ’Spies’
- Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
- Hansen Agenda for ’Københavns Klatrecenter Blocs & Walls’
PR-strategiprisen:
- Lead Agency for ’Syddansk Universitet’
- Radius Kommunikation for ’Telenor’
- Kompas Kommunikation for ’Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole’
PR-nytænkningsprisen:
- Kasters for ’Meningsministeriet’
- Kompas Kommunikation for ’Allévo’
- Have Kommunikation for ’Børnehjertefonden’
PR-Tigeren, juryen
Syv jurymedlemmer har givet deres besyv med – i form af at både fagligt, forretningsmæssigt og politisk blik på indsendelserne.
- Stine Bosse, erhvervskvinde og bestyrelsesformand
- Jens Otto Kjær Hansen, rektor Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
- Anne-Marie Skov, kommunikationsdirektør Carlsberg
- Hanne Lindblad, adm. direktør Call Me
- Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv
- Morten Løkkegaard, medlem af Europaparlamentet
- Kresten Schultz Jørgensen, adm. direktør Lead Agency og jurymedlem i Cannes Lions.