7 danske bureauer delte 7 internationale direct-priser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det blev dog til ingen af guld. Til gengæld kom et svensk og et norsk bureau hjem med hver en guldpris.

Knap 80 danskere overværede tirsdag aften i Chicago uddelingen af Echo Awards, som er verdensmesterskabet for direct marketing kampagner. En konkurrence, hvor danske bureauer og kunder traditionelt har gjort sig stærkt gældende.

Sidste år blev det dog ikke til guldmedaljer, og det blev det heller ikke til i år. Men Danmark er stadigvæk det land, der vinder flest priser i forhold til indbyggertal.

I alt blev det til syv priser – heraf en i sølv og den tilfaldt RelationshusetGekko for en kampagne for Forsvaret – en kunde man håndterer sammen med Public. Desuden hentede bureauet en bronze for en kampagne for Mannaz.

RelationshusetGekko har en flot track-record ved Echo Awards. De fik sølv og bronze medaljer i både 2012 og 2011. I 2010 blev det til tre guld medaljer samt en sølv.

Sidste år påstod svenske Resume, at der var kold krig mellem danskere og svenskere, fordi svenskerne fejlagtigt mente, at danskerne kun vandt på grund af de danske dommere i jury’en.

I år bliver det dog sværere at brokke sig, fordi både svenskerne og nordmændene hver hentede en guld med hjem.

I den norske kampagne, var der dog et lille dansk islæt. Det var nemlig en kampagne for den norske bank, DnB af reklamebureauet Try, der bl.a. rummer en film, hvor en pige – der er en dansk model – vågner op og til sin store forbavselse er blevet gift med George Clooney. Filmen er lavet af den danske instruktør, Martin Werner, og fik oprindeligt stor opmærksomhed.

Den svenske guldvinder var TBWA for Bud Fox AB med The Ice Record Project.

”Det er dejligt at se, at de øvrige nordiske lande også er kommet med og i øvrigt er det dejligt at se, at der er flere danske bureauer, der gør sig gældende. De syv danske priser er fordelt på syv danske bureauer, hvilket gør, at der er kommet mere fokus på direct hos de danske virksomheder,” siger Jan Køhler, direktør i RelationshusetGekko og formand for Danish Direct.

Danske Echo Award vindere

Sølv:

  • RelationshusetGekko og Public for Forsvaret med Train with the Danish Defence – like 188,056 other 

Bronze:

  • Hjaltelin Stahl for ATP Pension med Class 
  • Adtention for Inspiring Denmark med How to recruit a complete ambassador corps
  • Klausen & Partners for FLSmidth med Find Your Hidden Treasure 
  • MediaBroker og Coolgray for DCC Energi med The Red Card 
  • OgilvyOne Worldwide for IBM Denmark med Everything comes alive with IBM 
  • RelationshusetGekko for Mannaz med Sold-out