Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Stabiliteten er stor i årets MyImage blandt mediabureauer, hvor nr. 1, 2. og 3. er de samme som sidste år. Men der er en ny på 4. pladsen.

OMD og Carat sidder tungt på de øverste pladser i den årlige MyImage, der produceres af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz.

Tronen tilhørte OMD i en årrække, dengang det var Berlingskes Nyhedsmagasin, der stod for en årlig imageanalyse, og OMD lå også nr. 1, da MyImage startede. Men så lykkedes det for Carat at vippe dem af tronen i tre år – indtil sidste år, hvor OMD igen steg til tops.

Og den fordeling af pladserne er opretholdt i den nye analyse – med Mediacom som en lige så stabil 3’er.

Kort sagt stor stabilitet.

Man skal mere ned i tallene for at finde bevægelserne – og de fortæller, at feltet indsnævres. Både OMD og Carat oplever en svagt faldende score, mens Mediacom er blevet forbedret, så afstanden op til de to fører-bureauer er blevet noget mindre.

“Jeg er overbevist om, at disse tre bureauer også næste år vil være top tre. Og min umiddelbare opfattelse vil være, at det vil være en overraskelse, hvis Mediacom kan overhale Carat eller OMD – det vil kræve en ret markant udvikling. På den anden side – den vurdering havde jeg også sidste år på reklamebureauerne, og her lykkedes det alligevel for Hjaltelin Stahl at overhale både Kunde & Co og &Co,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

OMD har først og fremmest styrket sig på BrandPosition, hvor bureauet nu topper. Her lå Orchestra nr. 1 sidste år, der var første gang, at bureauet deltog fuldt i imageanalysen. Men bureauet har haft svært ved at holde den fine start.

Kendskabet vokser relativt langsomt og bedømmelsen på de kvalitative parametre er faldet tilbage.

Rollen som årets højdespringer i det meget stabile felt tilfalder IUM. Bureauet har i de senere år hoppet noget op og ned – men i år er det så blevet til en 4. plads i forhold til 7. pladsen i 2015.

Det er specielt på Brandstyrke – d.v.s. kendskab og lyst til at invitere til pitch – at IUM er rykket frem i forhold til sidste år.

MyImage, Samlet

  1. OMD (1)
  2. Carat (2)
  3. Mediacom (3)
  4. IUM (7)
  5. PHD (5)

MyImage Brandstyrke

  1. Carat (2)
  2. OMD (1)
  3. Mediacom (3)
  4. IUM (7)
  5. Mindshare (4)

MyImage, Brandposition

  1. OMD (4)
  2. Mediacom (2)
  3. PHD (3)
  4. Carat (5)
  5. Vizeum (6)

Kvalitative udsagn:

Procenttallene ligger i mange tilfælde tæt, hvorfor små ændringer kan indebære ret markante ryk i ranking.

Innovative

  1. Vizeum (2)
  2. Mindshare (3)
  3. Mediacom (10)

Strategisk stærke

  1. IUM (4)
  2. PHD (6)
  3. Mediacom (2)

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

  1. Mediacom (5)
  2. MEC (9)
  3. OMD (6)

Gode til at skabe resultater

  1. PHD (1)
  2. OMD (3)
  3. Mediacom (2)

Adskiller sig markant fra andre mediabureauer

  1. Orchestra (1)
  2. Mediabroker (2)
  3. Mindshare (8)

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. Mediacom (1)
  2. PHD (2)
  3. OMD (9)

Har gode digitale kompetencer

  1. Vizeum (1)
  2. Carat (3)
  3. Mediacom (5)

Har gode analysekompetencer

  1. OMD (1)
  2. PHD (3)
  3. Mediacom (2)

Er dygtige til at forhandle priser/vilkår

  1. OMD (1)
  2. Mediacom (2)
  3. IUM (5)

MyImage er udført af MyResearch. 704 marketingansvarlige har svaret (708 sidste år). Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt adm. dir/CEO. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myresearch.dk

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer

  1. Så kom analysen af mediebureauerne også. Det var godt, så kan vi få nattesøvnen tilbage. Spændende læsning og store overraskelser. Tillykke til alle vinderne.

  2. Kære Peter.
    Jeg må desværre skuffe dig. Du må vente til i morgen med at få nattesøvnen tilbage. For vi skal også lige have fortalt om de digitale bureauer.

  3. Nu har jeg det!
    Man burde slå offentliggørelsen af disse analyser sammen med det nye smarte M-list (ved godt det er Markedsføring). Til dem der ikke ved hvad M-list er, så er det en MEGET fornem liste for de kun 250 ‘vigtigste’ folk fra vores verden.

    Så kunne man holde en stor samlet fest hvor man hylder bureauerne og de kun 250 vigtigste og mest betydningsfulde folk.

  4. Det er humor. Jeg havde ikke hørt om M-List før. Det er åbenbart en årlig bogudgivelse med ”en personlig profil af mere end 200 marketingfolk, der har udmærket sig i årets løb” (!). Hvad bliver det næste…