71 bureauer er Loselose. Se dem her

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

To nøgletal definerer fire bureautyper. Hos Loselose er der færre penge til både ejerne og medarbejderne.

Loselose er en meget lidt flatterende titel på en gruppe bureauer. Det er en titel, der fortæller, at medarbejderne her tjener mindre end branchens gennemsnit, og at lønandelen er højere end gennemsnittet, hvilket gør det sværere for ejerne at tjene penge.

Det skal dog bemærkes, at gruppen ikke nødvendigvis repræsenterer lukningstruede bureauer. Det mest kritiske tal i en bureaudrift er lønandelen. Er den for høj, så bør man som medarbejder være bekymret – uanset om bureauet har høje lønninger som i Socialkontorerne eller lavere lønninger som i Loselose.

Kigger man historisk på det, så er lukkede bureauer i lige så høj grad kommet fra Socialkontorer som Loselose.

10 bureauer er i årets rapport noteret for en lønandel på 90 og derover: 6 i Loselose og 4 i Socialkontorer. Gennemsnitslønnen for Loselose-bureauerne er 493.006 kr. mens lønandelen er 76,2.

Desuden er det en grovkornet model. Ligger man tæt på grænsen, skal der ikke meget til at flytte sig ind i en af de andre grupper.

Grundideen til griddet stammer fra en Ole Stig Lommer rapport, som nuværende Havas Cph dir., Steen Holm lavede en gang i 90’erne, hvor han gik på jagt efter, hvad der gør vindere til vindere.

Det blev til fire grupper, hvor vinderne er Winwin.

Det krævede en gennemsnitsløn på under 572.375 kr. og en lønandel på under 68,2 at være Loselose.

Det skal dog bemærkes, at tallene i rapporten er gennemsnitlige personaleomkostninger – d.v.s. incl. forskellige personaleomkostninger ud over løn. I 2014 krævede det en gennemsnitsløn på over 572.375 kr. at være Socialkontor, mens man skulle have en lønandel på over 68,2.

Reelt er gennemsnitslønnen blandt Socialkontorer på hele 649.204 kr.

Modellen er dynamisk – d.v.s. at grænserne for de fire grupper flytter sig fra år til år – og desuden bevæger bureauerne sig. Faktisk kan man opleve usædvanlige bevægelser.

I Loselose gælder det et enkelt reklamebureau, der kom fra Winwin – nemlig Public, som havde et svært år bl.a. forårsaget af en fusion

Loselose
(parentesen fortæller, om bureauet har skiftet gruppe i forhold til sidste år. slav fra Slavepiskere, ll fra Loselose og soc fra Socialkontorer)

Reklamebureauer

  • 727 Communications* (slav)
  • Anew (slav)
  • Another* (ny)
  • Aros
  • Baby
  • Clienti*
  • detKoncept* (ny)
  • Experiencepartner*
  • Factor X* (ny)
  • Fingerspitz*
  • Gefühl (slav)
  • Gorm Larsen & Zornig (soc)
  • JCP* (ny)
  • Kadaver*
  • Kidvertising* (slav)
  • Kong* (slav)
  • Lyhne & Co* (soc)
  • Mediegruppen Rekl.bur.*
  • Minuskel*
  • Montdor* (slav)
  • Nordic Event*
  • Patchwork*
  • Pravda*
  • Public * ** (ww)
  • RCOGM*
  • Seligemig* (slav)
  • Shark* (slav)
  • Sponsorpeople* (ny)
  • TBWA + BBDO
  • Very
  • Weltklasse* (slav)
  • Williams+Creative* (slav)
  • Yellow*
  • Zupa Recommended

Digitale bureauer

  • 1508.dk
  • Adnuvo*
  • Atcore*
  • Chainbizz* (slav)
  • Combine*
  • Contentcube*
  • ContentTap* (tidl. Insilico)
  • Customerwise* (ny)
  • Headnet*
  • Hesehus (slav)
  • IIH Nordic*
  • Inet-Design* (ny)
  • Klean* (ny)
  • Konstellation
  • Mediaworkers* (ny)
  • Mindjumpers*
  • Moc* (ny)
  • No Zebra*
  • Nörd*
  • Peytz & Co*
  • Plant*
  • Skybrud.dk*

PR-bureauer

  • Communique+
  • Discus (slav)
  • Essencius (ny)
  • Friday (ny)
  • Hansen Agenda (slav)
  • Kompas (slav)
  • Morsing PR (ny)
  • Noise PR (ny)
  • PRD (ny)
  • Publico

Designbureauer

  • e-Types
  • Hatch & Bloom
  • Liebling
  • Loop Ass.
  • OeO (slav)