75 deltagere samlet om fremtidens emballagetrends

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

De engagerede deltagere gik hjem med masser af inspiration fra The Pack Hub, Coop, Arla, Miljøstyrelsen og Smurfit Westrock. De blev også klogere på danskernes holdning til emballage fra en undersøgelse, som Kantar Media havde lavet for GRAKOM.

I sidste uge afholdt GRAKOM, som Creative Club er den af, den årlige Emballagedag, der fandt sted for fjerde gang.

Emballagedagen 2024: Fuld skrue på udviklingen og innovationen i emballagebranchen

Der bliver udviklet og testet løs i alle dele af emballagebranchen for at leve op til forbrugernes forventninger, krav fra lovgiverne og egne mål om bæredygtig udvikling.

Af Pia Osbæck, redaktør, GRAKOM

I sidste uge afholdt GRAKOM, som Creative Club er en del af, for fjerde gang den årlige Emballagedag. Denne gang med over 75 engagerede deltagere, der ifølge branchechef Michael Brochmann var meget tilfredse:

”Vi er rigtig glade for, at programmet faldt i deltagernes smag. Vi gør os meget umage med – sammen med vores ESG-konsulenter – at finde nogle emner, der er brandaktuelle for branchen, samt foredragsholdere, som inspirerer og giver ny viden. Og vi kan se af vores målinger, at det lykkedes vi med.”

Dagen bød på et inspirerende program med indblik i de danske forbrugeres holdninger til – og fordomme om – emballage. Der var masser af cases med alternative emballager til plastik og glas. Miljøstyrelsen bidrog med de lovgivningsmæssige udfordringer, og fra Arla, Coop og Smurfit Westrock hørte vi, hvordan de arbejder med at gøre emballagerne mere bæredygtige både i forhold til forbrugernes forventninger, lovgivning og økonomi.

9.000 cases om innovative emballager

Efter at GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen havde budt velkommen, præsenterede Paul Jenkins, managing director hos The Pack Hub, en række bæredygtige innovationer fra hele verden. Med over 9.000 cases i databasen The Innovation Zone giver ThePackHub virksomheder en unik mulighed for at hente inspiration og konkrete ideer til emballagedesign. Paul Jenkins fremhævede fem hovedområder, der dominerer den bæredygtige emballageudvikling: genanvendelse, biobaserede alternativer, brug af papir, genopfyldning og reduktion af materialer.

Blandt de cases, Paul Jenkins viste, var der flere danske eksempler. Bl.a. fra Grathwol, der har udviklet et monomateriale PET-glas og låg. Derudover Nuterials, der omdanner valnøddeskaller til emballageløsninger til kosmetikindustrien.

Managing director i The Pack Hub

Forbrugerne: Pap er den mest miljøvenlige emballage

Direktør Berit Puggaard gav deltagerne et indblik i danskernes holdninger til emballage med en undersøgelse, som Kantar Media havde lavet netop til at blive præsenteret på Emballagedagen. Den viste bl.a., at 31 pct. oplever, at der ofte bruges for meget emballage. Særligt kvinder og unge finder, at emballagen ofte er for omfattende i forhold til produktet.

Lovgiverne og virksomhederne skal gå forrest i at gøre produkter og emballage mere miljøvenlige, mener danskerne, hvoraf 57 pct. har den opfattelse, at pap er den mest miljøvenlige emballage, 24 pct. mener, at det er glas, 10 pct. at det er plast, og 9 pct. mener, at det er metal.

Direktør i Kantar Media, Berit Puggaard. Foto: Thomas Steen Sørensen – Colorrange

Arla glæder sig til fælles EU-lovgivning

Arla Foods’ packaging development manager, Torben Noer, fortalte om de store krav, der møder fødevareindustrien, og om Arlas egne høje ambitioner, som de dog godt ved, at de vil have svært ved at nå. En af udfordringerne er, at der lige nu er meget lokal lovgivning på tværs af markederne. Derfor glæder man sig i Arla til, at der kommer en europæisk lovgivning, også fordi man potentielt kan blive nødt til at ændre de tiltag, man er i gang med nu, pga. fremtidig lovgivning. Der er også en kommunikativ opgave i at forklare forbrugerne i, at de tiltag, man laver, som fx at der ikke længere er skruelåg på mælk, er ny lovgivning.

Packaging development manager i Arla, Torben Noer. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange

Coop arbejder med at reducere brugen af plastik

Coop arbejder især med at reducere brugen af plastik, forklarede Thomas Roland, chef for ansvarlighed og kvalitet. Ifølge Coops egne tal er forbrugerne meget bekymrede for, at plastik ender i naturen. Coop har derfor taget flere initiativer til at reducere plastik i produkterne. En udfordring er dog, at kunderne ikke altid er med på forandringerne. Fx prøver man at få kunderne til at købe refill til rengøringssprayflasker, hvilket reducerer mængden af plastik med 80 pct., men kunderne føler, at de får mindre for pengene, fordi de ser mindre ud.

Chef for ansvarlighed og kvalitet i Arla, Thomas Roland. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange

Lovgivning om miljøgraduering påvirker materialebrug

Miljøstyrelsen ved fuldmægtig Anders Brodersen Jensen fortalte, hvor langt man er nået med en model for de miljøgraduerede bidrag, som skal træde i kraft ved udgangen af året. Den inddeler emballagematerialer i tre niveauer efter miljøpåvirkning, som forventes at få stor betydning for, hvilke materialer der fremover benyttes.

Fuldmægtig i Miljiøstyrelsen Anders Brodersen Jensen. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange.

Endelig gav Maigen Wilki, innovation & insights manager i den globale emballageproducent Smurfit Westrock eksempler på deres bud på innovative løsninger, der optimerer den tomme plads under transport og i butikkerne.  Fx den ikoniske metaldåse med Quality Street, som nu laves i papiremballage. Der var lidt bekymringer fra salen om, hvad vi så skal gemme vores julesmåkager i.

Innovation & insights manager hos Smurfit Westrock, Maigen Wilki. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange