De 8 største digitale trends 2017

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Følelser skal kunne måles og personalisering skal blive personlig. Se Pentias 8 bud på digitale trends i 2017.

Sidste år forudsagde digitalbureauet Pentia de 10 vigtigste trends for 2016.

Her lød et af budskaberne, at virksomhederne skulle være gode til at påvirke forbrugernes følelser.

Det gælder stadig, mener Head of UX & Strategy Mads-Peter Jakobsen og designchef Peter Kræmmer, som står bag Pentias otte trends for 2017.

Med den tilføjelse, at i år gælder det også om at kunne måle følelserne. Se de to herrers forudsigelser nedenfor.

  1. Glem Big Data. Gå efter anvendelige data

Efter at have fået tudet ørerne fulde af potentialet i Big Data de sidste fem år har de fleste af os forstået vigtigheden af data. Det nye er, at vi i 2017 går mere målrettet efter data, som rent faktisk er anvendelige, tilgængelige samt ikke mindst forståelige for dem, der skal agere på dem.

Man kan sige, at vi hiver fuglene ned fra taget og tager dem i hånden, så vi kan omsætte dem til resultater. Det betyder, at der skal investeres og satses mere på datahubs og datalag, så vi kan få sat vores data i spil, f.eks. i forhold til e-commerce og machine learning.

  1. Følelser og oplevelser skal kunne måles

2017 bliver også et år, hvor vi kommer til at tale meget mere om følelser og oplevelser. Det vil sige, de specifikke følelser, som vi gerne vil vække hos vores brugere. Men bare rolig, marketing-afdelingen får ikke et abstrakt frikort, fordi følelser og oplevelser pludselig står på menuen.

For vi skal nemlig samtidig være bedre til at måle på oplevelsen, så vi kan oversætte den til forretningsværdi. Derfor ser vi også en bevægelse væk fra besøgstal og konverteringsrater over mod metrikker som engagement, involvering og følelsesgrafer.

  1. Siloerne nedbrydes. Endeligt!

I årevis har vi talt om, at siloerne skal ned, og viden skal flyde på tværs. 2017 bliver året, hvor de mest progressive virksomheder rent faktisk handler på snakken. Tværgående begreber som omnichannel og customer experience er nemlig svære at lykkes med, hvis man ikke tænker på tværs og organiserer sig derefter.

Hvad nytter det, at kundeoplevelsen er i top på e-shoppen, hvis det halter med logistikken eller i kundeservice. Forbrugeren forventer en god oplevelse i alle led, og det bliver begyndelsen på enden for siloerne.

  1. Den digitale strategi er død. Længe leve kundestrategien

Siloerne falder, fordi vi har en mere holistisk tilgang til strategi. Det handler ikke længere om at udforme en løsrevet digital strategi men om at skabe en samlet kundestrategi, hvori det digitale er en taktik.

Som det anerkendte analysebureau, BPM Institute, udtaler, så er alle virksomheder sådan set allerede digitale, og derfor er det digitale aspekt i sig selv ikke interessant. Desuden ser kunderne virksomheden som en helhed, og den realitet skal virksomhederne efterleve i deres strategi.

  1. Design Thinking på ledelsesgangen

I 2017 vinker vi også farvel til design som ren æstetik og byder design thinking velkommen på ledelsesgangen. Virksomhederne tørster efter innovation, og hvis design thinking indgår på et tidligt og strategisk niveau, kan design thinking være med at skabe nye forretningsideer.

På den måde bliver formgivning og strategi et parallelt forløb og ikke afledte processer. Samtidig formår processen bag design thinking at grave gennem vanetænkning, så reel innovation opstår.

  1. Fra personalisering til personlig

Digital personalisering har været hypet meget gennem de seneste år og med god grund, men virksomhederne er samtidig ved at lære, at personalisering uden personlighed, hurtigt fremstår maskinelt. Virksomhederne skal have mere hjerte i deres kommunikation og vise ansigterne bag overfladen. Når vi kommunikerer menneske til mennesker skabes relationer, og dermed opstår den begejstring og loyalitet, virksomhederne er sultne efter. Med andre ord skal det digitale kombineres med det personlige.

  1. Fail faster. Det betaler sig.

Virksomhederne har ikke råd til at vente i månedsvis på et nyt koncept, som så ikke virker eller begejstrer. Derfor opstår behovet for hurtigere at finde ud af, om koncepter, services og produkter reelt virker. Med andre ord skal vi ’fail faster’, så vi kan tilpasse og afvise projekter hurtigere. Det kræver mod at lave flygtigt interaktionsdesign og teste live, men det er nødvendigt for hurtigere at finde frem til problemstillinger og det ultimative slutprodukt. Samtidig skal såkaldt growth hacking gå hånd i hånd med det lange, meningsfulde kundeforhold og den evige indsamling af data.

  1. VR & AR

Virtual reality og Augmented reality er uden tvivl på vej trukket frem af gaming- og pornoindustrien. Men snart vil mere traditionelle virksomheder også begynde at se mulighederne.

I forhold til e-commerce er potentialet eksempelvis enormt. Skal du f.eks. købe en ny sofa, behøver du ikke nøjes med flade, digitale billeder, du vil kunne opleve den med VR og AR. Du vil kunne gå rundt om sofaen og se, hvordan den vil se ud i din stue.

Samtidig vil VR også blive en social kanal, der vil opleves og påvirke brugerne stærkere end de traditionelle. Mulighederne er mange, og vi har kun set toppen af isbjerget.