Meget er nyt i årets YCCA – Young Creative Circle Award – eller rettere: Der er opgraderet på flere felter.
Sidste års deltagerantal på 221 teams fik i år et nøk opad og satte rekord med i alt 238 teams – nok engang med hovedvægten i Advertising: 173. Film havde 19 arbejder til bedømmelse, Digital 20 og Design 26 arbejder.
Også på indholdssiden var der nye toner.
“Vi havde i år en ny konstellation, der supplerede charity-elementet fra de øvrige år med en kommerciel rygrad. Pedigree har et stærkt CSR-mærke i form af Pedigree Adoption Drive – og netop at arbejde med et regulært brand bringer realisme ind i kreativiteten og øger samtidig chancen for, at arbejderne kan ekskveres senerehen. Vi er meget taknemmelige over samarbejdet med Pedigree,” siger Peter Metcalfe, næstformand i Creative Circles bestyrelse og talsmand for Young Creatives Danmark.
Det er ikke nyt, at juryen udpeger et vinderteam i hver af de fire kategorier – og udstyrer dem hver med et diplom og et festivalpas til Cannes Lions. Men det er nyt, at alle fire teams skal ned at dyste i Young Lions-konkurrencerne. I år er design-kategorien således føjet til de internationale dyster i festivalpalæets store kælderetage.
Og der er fornemme præstationer at forsvare for dansk ungdoms-kreativitet: Sidste år vandt Kaspar Monberg og Jakob Vorre sølv i Young Lions Cyber, og i 2010 blev det til bronze i Young Lions Print (Nicolas Thomsen og Christian Hansen) samt guld i Young Lions Media og en Futurelions (begge til Peter Ammentorp og Nicolai Villads).
Vinderne af YCCA 2012:
- Benjamin Bang
- Morten Grubak
- Adtomic
- Film
- Thomas Birk Christoffersen
- Rasmus Frimand Jensen
- DMJX: Kreativ Kommunikation
- Design
- Jesper Juel Bredal Sørensen
- Jacob Roar Hansen
- DMJX: Grafisk design & Centre for medie og kommunikation
- Cyber
- Mathias Høst Normark
- Morten Sølvstrøm
- Plant
“Det seje er, at danske studerende har klaret sig så godt i de internationale konkurrencer mod Young Professionals, altså unge ansatte ved bureauerne. Men det er samtidig fedt at se bureauerne gøre sig gældende i YCCA. Det er det, vi søger at gøre i Young Creatives: At brygge bro mellem studieverdenen og “voksenverdenen”, og vinderne i Cyber og Print markerer pulsen af ungdom på bureauerne,” siger Peter Melcalfe.
Print-vinderne fra Adtomic, Benjamin Bang og Morten Grubak, har så at sige varmet op til YCCA-gevinsten og den kommende dyst i Cannes: Det er blevet til shortlister ved både Aurora Yongsters og Reklame for Alvor.
Og Plant har for alvor tunet sig ind på ungdomskonkurrencer – bureauet står reelt bag DIA Future, idet man har håndteret samarbejdet med skolerne, grafisk id, site, kundekontakt etc.