9 bureauer bag ny SAS-kommunikation

FiG

Opdateret: Det har krævet overblik, kommunikation og en klar rollefordeling at få 9 bureauer og et produktions-selskab til at være sammen om at udvikle en ny kommunikationsplaform. Se introfilm her.

Opdateret med Kenneth Christiansen: Umiddelbart lød det i december 2013 således fra SAS: “Vi har valgt Åkestam Holst som SAS’ nye globale leadbureau.”

Der var dog den tilføjelse, at Åkestam Holst havde indgået partnerskaber med bureauer i Danmark og Norge. og den udtalelse blev uddybet i begyndelsen af 2014, da The North Alliance blev annonceret som en ny nordisk alliance med deltagelse fra &Co i Danmark. &Co har overdraget sine aktier til The North Alliance mod bl.a. et medejerskab af alliancen.

Nu debuterer SAS så med en ny kommunikationsplatform, hvor ikke bare bureauerne i The North alliance krediteres. Også danske Bacon samt mediabureauerne, Mediacom, Mindshare og Tre Kronor tilskrives en andel i udviklingen af konceptet. Ialt 10 selskaber: Åkestam Holst, Bacon, &Co, Los & Co, Rippler Communications, OTW, Mindshare, MediaCom, Tre Kronor, Bold.

Alle har spillet en rolle – men de tre reklamebureauer i The North Alliance har været fundamentet i udviklingen.

“At have så mange bureauer involveret har selvfølgelig været en omfattende opgaver. Det har krævet overblik og masser af kommunikation for at sikre, at alle er oplyst om, hvad der foregår i SAS. Desuden har det været vigtigt, at rollerne er præcist defineret. Men alle har været nødvendige for at nå frem til resultatet,” siger marketingchef Kenneth Christiansen, SAS, og fortsætter:

“Der er reelt store forskelle og vi tror ikke på, at man kan lave en platform, som så versioneres på de enkelte markeder. Derfor har vi arbejdet meget med indsigter på hvert enkelt marked for at nå frem til et resultat, der kan fungere på tværs. I dette arbejde har de tre reklamebureauer, Åkestam Holst, Los & Co samt &Co været fundamentet. Vi har bl.a. anvendt et analyseværktøj, som de har adgang til, der fokuserer på emotionelle parametre.”

Kenneth Christiansen fortæller videre, at rollefordelingen fremadrettet kan ændre sig i takt med opgaverne.

“Der vil være lokale udfordringer, som vi vil tage os af i samarbejde med de relevante partnere, og i takt med, at platformen udvikler sig kan rollefordelingen mellem de forskellige bureautyper også ændre sig,” siger Kenneth Christiansen.

Platformen hedder ‘We Are Travelers’.

Konceptet skal bekræfte, at det at rejse er en del af vores livsstil, og samtidig skal det være en hyldest til den glæde og forventning, vi føler, før vi skal ud og flyve.

“At rejse er for mange skandinaver en livsstil – vi rejser gerne, ofte, og det er en vigtig del af vores selvforståelse. I SAS kender vi den livsstil godt, eftersom vi selv er en del af den,” siger Stefan Hedelius, Vice President Brand & Marketing, SAS.

SAS’ indsigt i den livsstil og de følelser, rejsende forbinder med at rejse, er resultatet af et langsigtet og dybtgående arbejde med kundeadfærd i form af kundeundersøgelser og fokusgrupper.

I den første kampagne præsenterer SAS en række rejseprofiler – både kunder og medarbejdere. Med portrætterne vil SAS vise, at der er mange forskellige rejsende, som har det til fælles, at de er glade for at rejse og at de rejser ofte.

Det nye koncept bliver introduceret i SAS’ egne kanaler, i tv, på print, online og i udendørsreklamer i Sverige, Norge og Danmark.