9 bureauer i finalen om jubilæumskampagner for grundloven

Peter Engholm
25@mail.dk

To kampagner markerer næste år 100-året for grundloven, der gav kvinder stemmeret. De to udbud har et samlet budget på 6 mio. kr., og i alt 10 bureauer/konsortier er inviteret til finalen. 1 bureau går igen i begge udbud.

Ministeriet for (og med det lange navn) Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har udpeget de fem bureauer, der får lov til at byde ind på 3,5 mio. kroners udbuddet om (endnu et langt navn:) ”Udvikling af idékoncept, planlægning, markedsføring samt afvikling af fejringen af 100-året for kvinders valgret og valgbarhed”.

Ministeret modtog 13 anmodninger om prækvalifikation – alle blev vurderet egnede, men af hensyn til ressourceforbruget hos alle involverede parter reducerede ministeret antallet af virksomheder til en håndfuld.

Og således er følgende 5 bureauer – fordelt på 3 bureauer og 2 konsortier – nu blevet opfordret til at afgive et tilbud:

  • Kommunikationsbureauet København
  • Lead Agency
  • PrimeTime Kommunikation
  • Konsortiet Think PR og Thinkhouse
  • Konsortiet Urban Goods, Kvindemuseet & Wishbone

Fristen for at indsende et tilbud er 15. august. Vinderenn forventes at kunne levere alt i forbindelse med kampagnen, med undtagelse af hjemmeside, visuel identitet for 100-året, debatmateriale, festskrift samt festmiddag.  

Folketingets grundlovs-kampagne fokuserer på demokrati og deltagelse. Den primære målgruppe er unge førstegangsvælgere. I udbuddet til 2,5 mio. kr. skal der ikke leveres så omfattende og dybt som i 100-året for kvinders valgret – for Folketinget har sammen med Advice allerede udviklet det overordnede koncept for kampagnen.

Også her er fem bureauer inviteret til finalen – og til at komme med deres egentlige tilbud:

  • Bysted
  • Geelmuyden Kiese
  • Advice
  • Content
  • PrimeTime Kommunikation

Sidstnævnte bureau går således igen i begge udbud.

I Folketingets kampagne skal konceptet implementeres ved at udvikle, producere og distribuere del-elementerne, bl.a. digital platform (inkl. indhold), kampagnematerialer, involverende aktiviteter, PR, mediaplanlægning og indrykninger.