Eurobest – kreativitets-festivalen, der er den europæiske lillesøster til Cannes Lions – ligner på nogle punkter sig selv. Ganske vist er tre-dages eventen flyttet fra Antwerpen til Rom, men der er stadig ca. 4500 indsendte arbejder, der dyster om Grand Prix og ædelt metal.
Og i lighed med sidste år er 27 danske arbejder blev lukket videre ind på shortlisten af juryerne.
Carlsberg og CP+B Copenhagen er også med fremme i år – men om det bliver til guld for The Rebrew Projekt, således som Beer Beauty vandt det sidste år, afgøres først fredag aften.
&Co har gode minder fra Eurobest. I 2013 blev det for første gang i Eurobests da 25-årige historie til Grand Prix til en dansk reklamefilm; Christopher Walken-filmene for Jack & Jones. I år er det Momondo-casen The DNA Journey, der dominerer den danske del af shortlisten – 7 nomineringer fordelt på 3 kategorier er det blevet til. I alt 9 nomineringer har &Co fået.
UncleGrey var sidste år det mest pointvindende danske bureau ved Eurobest, og i år er der kommet 6 finalepladser, primært med Waoo, i hus.
Out of Home Media har fået massiv medieomtale på sin bureaukonkurrence. Juryen anerkender den kreative indsats med bussen i form af shortlister til både &Co (Ad Block This) og UncleGrey (Trump-bussen).
Sidste år blev de 27 danske shortlister vekslet til 1 guld, 4 sølv og 9 bronze.
Eurobest 2016 – Bureauliste, nomineringer
- 9 &Co
- 6 UncleGrey
- 2 Anew
- 2 Cp+B Copenhagen
- 2 Mindshare
- 2 Very
- 1 Another
- 1 DDB Copenhagen
- 1 Patchwork Group
- 1 Wichmann/Schmidt
Eurobest 2016 – shortliste
Direct
- Waoo, UncleGrey, Donate Your Data
Entertainment
- Ford, Very + New Land, The Family
- Ford, Very + New Land, The Family
Film
- Styhns, Anew + M2film, Food for men
- Ford, Mindshare + Entrance, Mistakes
- Bosch, Patchwork Group + Moland Film, Wireless
- Ikea, Bacon + Åkestam Holst, Every Other Week
- Opel Danmark, UncleGrey + The Works, Ride Comfortably
- Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – main
- Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Karen
- Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Ellaha
- Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Carlos
- Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Jay
Film Craft
- Fair Welcome, Mindshare + Shoot Happens , Don’t label
- Momondo, Bacon + &Co, The DNA Journey
- Stryhns, M2film + Anew, Food for men
- Det Kongelige Teater, New Land + Wichmann/Schmidt, Mash-up
Interactive
- Waoo, UncleGrey, Donate Your Data
- Waoo, UncleGrey, Donate Your Data
Media
- Danske Spil/Keno, &Co + BeOn, Millionforhøret
- Out of Home Media, &Co, Ad Block This
- Spar, Another, The Name Change
Outdoor
- SF, UncleGrey, The Trump Bus
PR
- Kræftens Bekæmpelse, DDB Copenhagen, Cool uden røg
Promo & Activation
- Carlsberg, CP+B Copenhagen, The Rebrew Projekt
- Carlsberg, CP+B Copenhagen, The Rebrew Projekt
- Momondo, &Co, The DNA Journey
- Waoo, UncleGrey, Donate Your Data
Ingen danske shortlister i Creative Data, Design, Healthcare, Digital Craft, Innovation, Mobile, Print & Outdoor Craft, Print & Publishing og Radio.
Shortlisten for Integrated og Creative Effectiveness følger fredag.