Af Peter Engholm 25@mail.dk

27 danske arbejder er shortllistet ved reklame-EM i Rom. I front ligger &Co efterfulgt af UncleGrey. Se shortlisten og bureaulisten her.

Eurobest – kreativitets-festivalen, der er den europæiske lillesøster til Cannes Lions – ligner på nogle punkter sig selv. Ganske vist er tre-dages eventen flyttet fra Antwerpen til Rom, men der er stadig ca. 4500 indsendte arbejder, der dyster om Grand Prix og ædelt metal.

Og i lighed med sidste år er 27 danske arbejder blev lukket videre ind på shortlisten af juryerne.

Carlsberg og CP+B Copenhagen er også med fremme i år – men om det bliver til guld for The Rebrew Projekt, således som Beer Beauty vandt det sidste år, afgøres først fredag aften.

&Co har gode minder fra Eurobest. I 2013 blev det for første gang i Eurobests da 25-årige historie til Grand Prix til en dansk reklamefilm; Christopher Walken-filmene for Jack & Jones. I år er det Momondo-casen The DNA Journey, der dominerer den danske del af shortlisten – 7 nomineringer fordelt på 3 kategorier er det blevet til. I alt 9 nomineringer har &Co fået.

UncleGrey var sidste år det mest pointvindende danske bureau ved Eurobest, og i år er der kommet 6 finalepladser, primært med Waoo, i hus.

Out of Home Media har fået massiv medieomtale på sin bureaukonkurrence. Juryen anerkender den kreative indsats med bussen i form af shortlister til både &Co (Ad Block This) og UncleGrey (Trump-bussen).

Sidste år blev de 27 danske shortlister vekslet til 1 guld, 4 sølv og 9 bronze.

Eurobest 2016 – Bureauliste, nomineringer

  • 9  &Co
  • 6  UncleGrey
  • 2  Anew
  • 2  Cp+B Copenhagen
  • 2  Mindshare
  • 2  Very
  • 1  Another
  • 1  DDB Copenhagen
  • 1  Patchwork Group
  • 1  Wichmann/Schmidt

Eurobest 2016 – shortliste 

Direct

  • Waoo, UncleGrey, Donate Your Data

Entertainment

  • Ford, Very + New Land, The Family
  • Ford, Very + New Land, The Family

Film

  • Styhns, Anew + M2film, Food for men
  • Ford, Mindshare + Entrance, Mistakes
  • Bosch, Patchwork Group + Moland Film, Wireless
  • Ikea, Bacon + Åkestam Holst, Every Other Week
  • Opel Danmark, UncleGrey + The Works, Ride Comfortably
  • Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – main
  • Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Karen
  • Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Ellaha
  • Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Carlos
  • Momondo, &CO (NoA), The DNA Journey – Jay

Film Craft

  • Fair Welcome, Mindshare + Shoot Happens , Don’t label
  • Momondo, Bacon + &Co, The DNA Journey
  • Stryhns, M2film + Anew, Food for men
  • Det Kongelige Teater, New Land + Wichmann/Schmidt, Mash-up

Interactive

  • Waoo, UncleGrey, Donate Your Data
  • Waoo, UncleGrey, Donate Your Data

Media

  • Danske Spil/Keno, &Co + BeOn, Millionforhøret
  • Out of Home Media, &Co, Ad Block This
  • Spar, Another, The Name Change

Outdoor

  • SF, UncleGrey, The Trump Bus

PR

  • Kræftens Bekæmpelse, DDB Copenhagen, Cool uden røg

Promo & Activation

  • Carlsberg, CP+B Copenhagen, The Rebrew Projekt
  • Carlsberg, CP+B Copenhagen, The Rebrew Projekt
  • Momondo, &Co, The DNA Journey
  • Waoo, UncleGrey, Donate Your Data

Ingen danske shortlister i Creative Data, Design, Healthcare, Digital Craft, Innovation, Mobile, Print & Outdoor Craft, Print & Publishing og Radio.

Shortlisten for Integrated og Creative Effectiveness følger fredag.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club