9 pencils til danske talenter

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den særlige White pencil blev taget frem, da D&AD anerkendte talenter fra DMJX og Reklamelinjen ved årets New Blood.

Danske talenter var stillet otte pencils i udsigt ved 2023-udgaven af New Blood, afholdt af D&AD og en af verdens største og mest anerkendte kreative talentkonkurrencer.  

Det blev imidlertid ikke til otte, men ni – for juryen lagde den særlige White pencil oven i bøtten. Det sker i tilfælde af ”outstanding work that uses the power of creativity to do good”. Og det sker i sjtældne tilfælde, for ud af årets 179 pencils var blot de 7 hvide. 

De 8 allerede annoncerede vindere først, som torsdag aften i London blev fordelt på 3 Graphite og 5 Wood pencils – og fordelt på 4 teams fra DMJX, der i alt vandt 6 pencils, og 2 teams fra Reklamelinjen, der vandt 2 pencils. 

Graphite pencil
For stand-out work that rises above the rest

  • Mia Finkielman & Simone Westergaard, DMJX (KK21-24)
    The Epaycheck (Ebay)
  • Mia Finkielman & Simone Westergaard, DMJX KK21-24
    Embassy Abortion (The Case for Her & Hey Jane)
  • Niels Fejrskov Juhl, Stefan Wessel, Lucas Nygaard, Max Bæk Tellefsen & Alexander Fog, Reklamelinjen 
    Sky Cameo (Sky)

Wood pencil
The best of the year in advertising, design, craft and culture

  • Laura Orkild, Clara Ahlefeldt-Laurvig & Sandra Bertelsen – DMJX (KK21-24 & GD21-24)
    The Red O (Google Fonts & HMCT)
  • Laura Orkild, Clara Ahlefeldt-Laurvig & Sandra Bertelsen – DMJX (KK21-24 & GD21-24)
    The Red O (The Case for Her & Hey Jane)
  • Daniel Winther & Nikolaj Leongard, DMJX (KK21-24)
    Break the Record (Gymshark)
  • Max Bæk Tellefsen, Reklamelinjen
    Heinz Cheat Combos (Heinz)
  • Sebastian Benn & Gustav Krarup, DMJX (KK20-23)
    The abortion Pattern (The Case for Her & Hey Jane)

Og så ekstra-æren: 

White pencil

  • Laura Orkild, Clara Ahlefeldt-Laurvig & Sandra Bertelsen – DMJX (KK21-24 & GD21-24)
    The Red O (Google Fonts & HMCT)

DMJX-trioen (Laura Orkild og Clara Ahlefeldt-Laurvig er fra Kreativ Kommunikaiton og Sandra Bertelsen fra Grafisk Design) vandt i forvejen to Wood-pencils.

Mia Finkielman & Simone Westergaard vandt dobbelt-Graphite. 

Sammen med Gustav Kraup vandt Sebastian Benn en Wood pencil, og det har været ekstraordinære uger for sidstnævnte, for i Cannes vandt han den ikke-mindre-betydningsfuld-talentkonkurrence; Future Lion.

I Reklamelinjens lokaler mødtes de forskellige teams fra KK, GD og Reklamelinjen til watch-party. Den ene af Reklamelinjens fagansvarlige, Per Holm Henriksen, siger:

“Det er fantastisk, at to læreanstalter kan mødes i ét lokale og fejre hinanden. Det er i grunden ret dansk – og apropos dansk: Vi fylder meget mere i prisuddelingen, end størrelsen på vores land berettiger til.”

De 179 pencils blev fordelt på 2 Black, 33 Yellow, 39 Graphite, 98 Wood – og altså 7 White.