Af Nicolai Elmqvist - CEO & Partner i Konstellation ApS

Det er platforme, ikke kampagner - og det er løsninger, som kunne passe på flere forskellige brands, da de skaber ægte værdi ved at gøre livet nemmere for dem der bruger det. Her er opskriften på et branded utility.

Flere og flere virksomheder begynder at udvikle branded utilities, der støtter op om kerneforretningen og hjælper med til at tiltrække nye kunder, som en del af deres branding og forretningsudvikling. I denne artikel giver vi en guide der vil hjælpe dig med at komme godt i mål og undgå faldgrupper.

Hvad er et branded utility?

I sin simpleste form gør et branded utility brug af teknologi til at skabe en ny service eller platform, som relaterer sig til virksomheden og samtidig løser en eller flere udfordringer. Det er en hjælpende hånd til dine kunder og et værktøj der gør deres liv lidt nemmere. Hvis det er en rigtig god ide er det faktisk muligt at få folk til at betale for det, hvis værdien det skaber er tilstrækkelig stor. Se eksempler til sidst i artiklen.

Branded utility bruger teknologi til at skabe en ny kanal, hvor brands og kunder kan interagere. Og specielt digitale værktøjer er gode på grund af den lette distribution og mulighed for billig skalering.

Hvorfor udvikle branded utilities?

Der er mange fordele ved at skabe et branded utility, men første step handler om, hvad det er man ønsker at opnå og hvilken opgave det egentlig skal løse. For virksomheden og for kunden:

• Loyalitet og kundetilfredshed

• Gøre dit brand stærkere

• Nye indtægtskilder

• Nye forretningsmuligheder

• Optimering af organisationens processer (f.eks. selvbetjening)

• Tiltrække nye kunder

• Skabe nye kanaler

I nogle tilfælde ligger det lige for, mens det i andre kan være svære at finde grundlaget for at udvikle et branded utility. Men hvis man ikke undersøger mulighederne så finder man heller ikke de områder, hvor potentialet er størst.

Nøglen til succes er som sagt at finde den idé, der gør livet nemmere for dine kunder. Det er ikke sikkert at et branded utility altid er løsningen, men det er nemmere at få den gode ide, hvis man har et konkret problem. Lykkes det kan du næsten ikke finde noget der skaber bedre branding og ROI.

Sådan gør du

Der er mange måder at få IDÉEN på. Du kan få den i brusebadet om morgen, på vej til arbejde eller midt i en samtale. Men idéer i sig selv er intet værd. I sidste ende er det udførelsen, der tæller. At komme fra idé til et færdigudviklet branded utility kræver en struktureret tilgang og en god proces og den vil vi gennemgå herunder:

Step 1: Brief – Hvad er udfordringen?

Start med at beslutte hvilken forretningsmæssig udfordring du gerne vil løse. Kortlæg eksisterende tjenester og identificer områder som kan forbedres. Ud fra dette kan der udarbejdes en kort brief som f.eks. kunne lyde sådan: “Hvordan skaber vi større kundeloyalitet på en bar?”

Step 2: Insights og Labs – Tænk white label

Kom ud, tal med folk, og forstå deres hverdag. Brug disse indsigter som brændstof til brainstorm sessions og lav en vifte af idéer. Inviter kreative, udviklere, UX’ere, designere osv. med. Faglig diversitet kan give gode idéer, nye perspektiver og teknologiske indsigter, der i sidste ende vil give dig den bedste løsning. Men vigtigst: Tænk white label. Det skal altså passe på hvilket som helst brand eller branche indenfor en given kategori. Branded utilities handler om at løse et reelt problem og ikke om at fortælle historier der passer på brandets image parametre. Idéerne vil blive meget bedre, hvis kreativiteten ikke er begrænset fra starten. Storytelling kan altid komme på toppen når det skal markedsføres.

Step 3: Kreativt roll-out

Vælg et par idéer og rul dem ud i et format, som kan præsenteres på et par slides. Hvis det kræver 70 slides at forklare ideen, er det med sikkerhed også en dårlig ide. Ideelt bør den være lige til at forstå gennem et elevator pitch på 30 sek. I denne fase vil det også være muligt at få et overordnet indtryk af projektets størrelse og budgetramme.

Step 4: Lav en business case

Lav en business case og fastlæg KPI’er. Brug så meget data som muligt, da det vil hjælpe med til at få ideen og budgetter godkendt internt i din organisation. Og husk; Dette er ikke en kampagne, men et værktøj eller en platform der skal leve parallelt med kerneforretningen. Måske har den endda potentiale til at blive en selvstændig forretningsenhed, hvis ideen er god nok. Så forvent en eller anden form for investering til at udkomme. Overvej evt. at udvikle en forklaringsvideo der præsenterer drømmen og som kan bruges til indsalg i din organisation overfor ledelsen, bestyrelsen osv.

Step 5: fail faster – Pretotype, prototype, test og optimere

Test så tidligt som muligt. Pretotyping (prototype light) kan hjælpe dig med at spare en masse penge, da denne fremgangsmåde giver dig mulighed for at teste tidligt i forløbet. Hvis ideen føles rigtigt, er næste step at udvikle en prototype. Prototypen udvikles så brugere kan interagere med den og vil være tæt på den oplevelse som de får i den færdige løsning. Formålet er, at bruge så få ressourcer som muligt til at lave en rigtig test. Det er en agil proces, hvor der løbende laves optimeringer indtil resultatet er tilfredsstillende.

Step 6: Tag tidligt ejerskab af din idé med en præsentationsvideo.

Selvom vi endnu ikke er klar til at lancere, er det tid til at gå ud og tage ejerskab på ideen. Dette vil gøre tre ting: Det vil begrænse risikoen for, at konkurrenterne lancerer noget lignende og det gør det muligt at skabe noget hype. Derudover er det også branding, der viser at din virksomhed er innovativ og fremme i skoene. Lav endnu en præsentationsvideo, der forklarer idéen og viser prototypetesten, målrettet kunderne.

https://www.youtube.com/watch?v=Bi64FNUstA4

Step 9: Co-create: lyt, spørg om hjælp og forbedre

Hvis brugerne kan lide det du har skabt, og de ikke kan leve uden, vil de hjælpe dig med at forbedre det og komme med input og ideer, hvis du spørger. Stil spørgsmål om funktioner til den næste version og lyt til hvad de ønsker sig.

Hvordan undgår man at fejle?

At udvikle et branded utility er ikke et typisk marketing projekt, så der er nogle ting, som du skal overveje, før du går i gang. Disse overvejelser vil hjælpe dig med at undgå en masse frustration og minimere risikoen for fiasko.

Hvad skal jeg fortælle min chef?

Start med at fortælle topledelsen om projektet og om mulighederne med branded utilitie, ved at vise dem nogle af de gode og fantastiske cases der findes. Hvis du får deres støtte fra starten, vil det gøre dit liv meget lettere i løbet af processen. Hvis de ikke er velinformeret, kan de meget vel prioritere andre ting til fordel for dit projekt, og hvis de ikke forstår det fulde potentiale vil du sandsynligvis få et “nej “, når du beder om flere ressourcer til at gennemføre projektet. Husk – det er ikke bare en ny kampagne og det har din chef brug for at forstå.

Hvem skal involveres i processen?

Selvom et branded utility måske starter i marketingafdelingen, produktudvikling eller R&D, kræver det normalt et samarbejde mellem flere afdelinger for at få det rullet ud. Få de andre afdelinger med på idéen så tidligt som muligt, så du ikke spilder tid og penge på, at der er nogle der blokerer processen internt på et senere tidspunkt. Og vigtigst : Hvis IT afdelingen skal involveres, hvilket de ofte skal i digitale projekter, så få dem om bord ASAP. De har normalt en roadmap som de følger og kan ikke lide overraskelser. Men de kan også bringe vigtig viden til bordet, som kan være værdifuldt for projektet.

Hvad koster det?

De fleste organisationer har budgetter og et branded utility har en tendens til at koste noget mere end et par tv-reklamer. Men husk – du er ved at skabe et stykke innovation så forvent ikke, at du har en fast pris til at begynde med. Du kan dog begrænse risikoen af din investering ved at bryde projektet op i faser og få genberegnet omkostningerne ved afslutningen af hver fase. Få de andre involverede afdelinger i din organisation, til at hjælpe dig med at betale, så snart du har et skøn over de samlede omkostninger og en præsentation af idéen.

Konklusion

Branded utilities kan gøre en masse for din virksomhed. Det kan hjælpe med at styrke dit brand, skabe nye forretningsmuligheder, nye indtægtskilder osv. Vejen til succes ligger i at gøre hjemmearbejdet ordentligt og sørge for at have fuld opbakning til projektet.

Eksempler

Find flere eksempler her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club