Reklamebureau bag verdens bedste pr-kampagne

Peter Engholm og Finn Graversen

Og verdens bedste direct-kampagne, for at det ikke skal være løgn. En af årets helt store vindere i Cannes har allerede vist sig – Grand Prix i to forskellige konkurrencer og 5 Guld.

PR står for Public Relations – men er i mange år reelt blevet til Press Relations, fordi medier og journalister var gatekeepere til offentligheden.

Sådan er det ikke mere. Og samtidig kan man så konstatere, at PR heller ikke er forbeholdt PR-bureauer. I hvert fald hvis man kigger på en af årets helt store vindere i Cannes.

Australske Dumb ways to die er skabt af McCann, og den blev belønnet med årets Grand Prix samt en Guldløve i PR-konkurrencen.

Samtidig fik den Grand Prix’en og to Guld i Direct-konkurrencen … og vil du ha’ mere? OK, også to Guld i Promotion & Activation. Så det er allerede en af årets helt store vindere i Cannes, og festivalen er kun lige begyndt. (se case-præsentation herunder)

Måske er succesen ikke helt overraskende, for kampagnen fik meget hurtig stor opmærksomhed – ikke bare i Australien. Ialt har den opnået 45 mio. visninger, og den vandt også i D&AD fornylig. Men måske var der ikke mange, der så den som en PR- eller Direct-case. Og når man ser præsentationen, så ligner det da også en helt almindelig kampagne.

”Vi startede med at diskutere, hvordan vi skulle afgrænse PR, og det er der mange meninger om. PR handler ikke om pressemeddelelser men om at skabe godt indhold, der kan engagere og skabe samtaler. Vi lagde os fast på, at kampagnerne skal vise styrke i forhold til at leve på earned media – men vi udelukkede ikke paid media,” sagde juryformanden David Gallagher fra England mens andre skudsmål fra juryen lød på en case, der bygger på virkelig godt, sjovt og engagerende content og gode insights.

Desuden var resultaterne gode – og det tæller i PR-konkurrencen. Dumb ways to die er en kampagne, der skulle reducere antallet af alvorlige ulykker i den offentlige togtransport, som i mange tilfælde bygger på en dum adfærd.

David Gallagher konstaterede, at PR har manifesteret sig som en naturlig Cannes-konkurrence. Men samtidig konstaterede han, at konkurrencen om at levere vinder-cases er skarp mellem bureautyperne.

”PR-bureauerne er stærke på strategi og mål, mens reklamebureauerne er stærke på ideer og kreativitet. De bedste cases får man, når man får bragt disse to ting sammen,” sagde David Gallagher.

I Direct var der også kontant belønning til kampagnen for at være direkte:

“Kampagnen har et menneskeligt touch og skaber forbindelser imellem os, fordi den får os til at tale sammen – og diskutere værdier og – ikke uvæsentligt i denne forbindelse – at ændre adfærd,” sagde juryformanden i Direct Lions, Mark Tutssel, world chief creative, Leo Burnett.

Kampagnen havde fået næsten 1 million personer til at afgive et løfte om at være mere opmærksomme, når de færdes omkring jernbaner. 

I virker begejstrede over, at antallet af jernbane-relaterede uheld og dødsfald er faldet godt 20 pct. – men hvad med de resterende 80 pct., ville en ikke-helt-så-overbevist journalist vide.

“Kampagnen er begyndelsen på en rejse – en succesfuld begyndelse. Den fokuserer på et emne, og gør det så godt, at folk taler om det. Normalt ville vi se en chok-tilgang til jernbanesikkerhed, men det her er en frisk ny måde at gøre det på. Og kampagnen understreger, at content er den nye møntfod,” sagde Mart Tutssel.