Design- og kommunikationsbureauet Land Designlab har fornylig vundet en pris for en emballage med fokus på innovativt, ressourcebevidst og brugervenligt design.
Emballagen er designet til Ostis nye ostehøvl fra firmaet Rollex, og trækker for art director hos Land Designlab, Sten Jauer, en lige linie fra en anden kunde, som Land Designlab har arbejdet med siden 1999, nemlig Tiger-butikkerne, som i en årrække i Danmark var baseret på 10-kroners ting. I dag er Tiger-kæden en milliard forretning i over 20 lande.
”Jeg har lært rigtig meget ved at arbejde med butikskæden Tiger”, fortæller han og fortsætter:
”Her er kunsten at blive ved med at skære ind til der ikke er flere options og så giver det sig selv efterfølgende”.
Emballagen til ostehøvlen har netop vundet bronze i Packaging Design ved den europæiske designpris, European Design’s ED-Awards.
Sten Jauer fortæller om tankerne bag emballagen:
”Jeg ville ikke bruge klister, strips eller en masse karton. Samtidig lød opgaven på, at emballagen skulle være ukompliceret i brug og have en venlig form. Vi valgte så at designe en emballage, der samtidig med, at den kommunikerer brandet og produktet, også sparer tid og penge, for når der sælges rigtig mange ostehøvle, så kan man spare solide ressourcer ved at skære helt ind til funktionen”.
For Sten Jauer skal emballage både optimere og spare samtidig med, at brandet igennem emballagen kan forstærke sin dialog med brugeren gennem produktet.
Land Designlab står også bag redesignet af den dobbeltstrengede Osti Original osteskærer.
Se også video