I forrige år skete der to ting for Malaco, markedsføringsmæssigt: Et rygte om, at EU ville forbyde lakridspiber, hvilket udløste et hav af lakridspibe-memes, og valg af et nyt bureau, Revolt, fordi man ville lægge traditionel reklame på hylden – earned frem for paid media.
Nu forenes de to, idet Cloetta, der står bag Malaco og lakridspiben, lancerer ”den første danske meme generator” – udviklet af Revolt.
Om de simple grafikker, brugt sjovt og aktuelt, siger Marie Lykke Jensen, marketing manager hos Cloetta:
”Sagen med lakridspiberne viste, at mange slikelskere har et personligt forhold til vores produkter. Folk var meget kreative, og det kom der meget sjov ud af. Derfor har vi skabt Malaco Meme Generator, hvor brugerne frit kan lege med vores produkter. På den måde håber vi at være med til at gøre internettet lidt sjovere.”
Memes’ene spiller på indforståede referencer og skæve vinkler. Og det er netop derfor, de rykker, fortæller Lars Konzack, spilforsker og generationsekspert fra Københavns Universitet.
”Memes er populære, fordi de er humoristiske og skaber genkendelighed gennem referencer fra populærkulturen. Samtidig gør de os opmærksomme på at vi alle kan dumme os lidt, og at vi ikke er så perfekte. Det, der gør, at man får lyst til at dele er, at det er sjovt, chokerende eller på en eller anden vis siger noget om kulturen på nettet eller kulturen i det hele taget.”
I meme generatoren kan brugerne placere Malacos ikoniske produkter som fx lakridspiber og Familie Guf på farverige baggrunde og skrive egne tekster. Brugerne kan stemme om deres favoritter, og hver måned belønner Malaco de mest populære med lækre slikpræmier.