Trykte tilbudsaviser vinder fortsat over online

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Selv ikke Irma kan klare sig uden tilbudsaviser, viser test, som Coop har lavet.

Hvis nogen dagligvarekæder skulle kunne undvære den trykte tilbudsavis, så må det være Irma. Kæden er hovedsageligt et hovedstadsfænomen – og det er også her man finder de fleste Nej Tak skilte på postkasserne.

Men man kan fortsat ikke undvære tilbudsavisen lyder konklusionen fra Coop, der ejer Irma.

”Vi prøvede i december at droppe tilbudsavisen på Irma og gjorde i stedet mere ud af annoncering i dagbladene. Men når vi opgør resultaterne, så er det ikke noget, vi finder interessant at fortsætte med,” lyder det fra informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.

Og det er ikke fordi man ikke har satset på et digitalt alternativ til den trykte avis. Irma udsender allerede digitale tilbud – i pænt antal uden at Jens Juul Nielsen dog vil sætte tal på.

Coop har tidligere lavet andre forsøg på at undvære den trykte avis – men med samme resultat.

”Vi tror fortsat på, at tilbudsavisen er på retur, og vi vil gerne over på de digitale kanaler. Så for os handler disse forsøg om at teste, hvor når tidspunktet er rigtigt – og det er det altså ikke endnu,” siger Jens Juul Nielsen.

Coops erkendelse flugter meget godt udviklingen på markedet. En undersøgelse fra konsulenthuset, iCoCo, som Jyllands-Posten har omtalt – viser, at der fortsat investeres meget i aviserne.

Undersøgelsen har kigget på 16 kæder, og viser at antallet af sider i tilbudsaviser er steget lidt – fra fra 30.000 til 31.500 – fra 2013 til 2015. Men antallet er tilbud er dog faldet – mest på non-food.

“Tilbudsaviserne er fortsat meget effektive til at hive kunder i butikken – og dermed øge omsætningen. Derfor bliver kæderne ved, da konkurrencen er hård. Danmark er fortsat det land i Norden, hvor flest dagligvarer sælges på tilbud,” siger Claus Nykjær fra iCoCo til Jyllands-Posten.