Michala Svane tiltræder som ny marketingchef hos Tivoli den 1. april. Hun kommer fra et job som kommunikations- og marketingchef hos HK, hvor hun bl.a. har stået i spidsen for en ny brandplatform.
Vi har stillet Michala Svane 10 spørgsmål, bl.a. om, hvilke 2 udfordringer, marketing står over for og hvad der er vigtigt i samarbejdet med et bureau.
Læs svarene på det her og også hvorfor hun synes, at Spies, Red Bull og Volvo især gør det godt.
1. Hvad tror du bliver den største forskel ved at være marketingansvarlig i en forlystelseshave frem for en fagforening?
Der er selvfølgelig forskel på ‘produktet’: Det ene er en verdensberømt forlystelseshave, det andet er en organisation, der hjælper dig i dit arbejdsliv. Men i bund og grund mener jeg ikke, der er den store forskel som marketingansvarlig. Begge virksomheder har en lang tradition og historie. Det ene sted lever af tilfredse medlemmer, det andet af tilfredse gæster. Min opgave i HK var, at tiltrække og fastholde medlemmer og udvikle forretningen gennem branding, markedsføring og digital udvikling. Nu skal jeg sikre tilfredse gæster, bidrage til fortsat vækst og videreudvikle Tivoli som forretning.
2. Hvad brænder du især for?
At få lov til at arbejde i ambitiøse virksomheder, udvikle forretningen og skabe resultater i spændingsfeltet mellem ledelse, markedsføring og digital udvikling motiverer mig. Den digitale revolution har åbnet for så mange nye og spændende muligheder inden for forretningsudvikling, kommunikation og markedsføring, som jeg elsker at forfølge.
3. Nævn de to største udfordringer for marketing i disse år.
Kunderne forventer i dag at få en personaliseret oplevelse og service, så en af de store udfordringer er at skabe brugbare integrerede data af høj kvalitet, der kan bruges til at skabe nærværende og relevant kommunikation på tværs af kanaler.
Der er en konstant udvikling inden for nye medier, og marketing skal tage højde for dem alle – eller i hvert fald dem, hvor deres kunder er og i Tivolis tilfælde, hvor gæsterne er. Så det bliver stadig vigtigere at prioritere, hvor man vil fokusere ressourcerne.
Og så er der selvfølgelig klassikeren …at kunne påvise og måle effekten af marketingindsatserne.
4. Nævn et firma (ikke HK eller Tivoli) du synes gør det godt inden for marketing?
Der er rigtig mange dygtige folk derude, så det er et svært spørgsmål, men i Danmark synes jeg, at Spies gør det utrolig godt. Deres ”Do it for Denmark” og ”Do it for mom” er utroligt godt eksekveret på tværs af kanaler. Det er et super flot arbejde, der også har høstet international anerkendelse.
Internationalt kommer man ikke uden om Red Bull. De er lykkedes med at gøre deres egen markedsføring til en nyhed. Den store hype, der skabes via internettet, får også de tradtionelle kanaler til at sætte fokus på deres event, og dermed opnår de endnu mere eksponering.
5. Hvad er især vigtigt i samarbejdet mellem bureau og virksomhed?
For mig er det vigtigt, at man har et partnerskab baseret på samarbejde og tillid. Som virksomhed skal man være åben for at blive set kritisk an udefra og kunne have en ærlig dialog med bureauet om, hvad udfordringerne er både internt og eksternt. Og så gør det ikke noget, at man har det sjovt sammen – hverdagen byder ofte på lange arbejdsdage, svære beslutninger og til tider hektiske processer på begge sider af bordet…så kan man grine lidt sammen, så bliver det sjovere for begge parter.
6. Hvad er du mest stolt af i dit arbejde hos HK?
Jeg har været så privilegeret at få lov til at lave rigtig mange forskellige ting i min tid i HK. Ny omnichannel strategi, relancering af hk.dk, medlemssegmentering, digitale loyalitetsprogrammer, som vi har udviklet i samarbejdede med Magnetix. Hvis jeg skal fremhæve en ting, tror jeg, at det er brandplatformen, som blev lanceret i 2013 i samarbejde med &Co. Vi skulle skabe en fortælling, der kunne rumme HK’s historiske fundament, men også det fremadrettede perspektiv. Det blev til et nyt kommunikationsfokus, nyt payoff ”Sammen er du stærkere” og helt ny CVI. I en politisk medlemsorganisation som HK krævede det hårdt arbejde at få Hovedbestyrelsens godkendelse. Siden maj 2013, hvor vi lancerede den nye brandplatform, er kendskabet til HK steget 10% og der er sket en markant fremgang i medlemmernes vurdering af HK’s omdømme.
7. Nævn en kampagne eller arbejde, der har gjort indtryk på dig?
Av – der er mange flotte kampagner derude. Men jeg synes alligevel, at Grey New Yorks Volvo kampagne #VolvoContest er utrolig godt tænkt og et forrygende eksempel på, hvordan sociale medier kan bruges i kampagner.
Volvo havde ikke budgettet til at have en reklame med til Superbowl 2015 ligesom flere af deres konkurrenter. Derfor lavede de en enkel men genial kampagne, hvor de opfordrede seere til at tweete ”#volvocontest” hver gang, der blev vist en bilreklame under Superbowl. Så mens de flotte og dyrt producerede film fra konkurrenterne blev vist i allerdyreste sendetid, sad seerne og kiggede ned i deres mobiltelefon og skrev Volvo. Op til 2.000 tweets i minuttet og over 55.000 tweets i alt. Cannes kvitterede også med en Grand Prix.
8. Hvilke medier holder du dig orienteret i?
Når det kommer til mit ”faglige-feed” følger jeg gerne med på både Bureaubiz, Kforum og Markedsføring, og nyder derudover godt af gode netværk på både LinkedIn og Twitter, der deler spændende artikler inden for både markedsføring, ledelse og digital udvikling fra mange forskellige medier.
9. Hvis du frit kunne vælge i hele verden, i hvilket firma (behøver ikke at være i DK) ville du gerne arbejde for næste gang, du skifter job?
Ha..ha..lige nu glæder jeg mig bare rigtig meget til at starte i Tivoli, så det er meget fjernt for mig at tænke på at skifte job.
10. Hvem er dit forbillede?
Jeg har som sådan ikke noget forbillede, men jeg er velsignet med et job, hvor jeg får lov til at arbejde sammen med rigtig mange forskellige dygtige, søde, sjove og engagerede mennesker, som både inspirerer og udvikler mig. Det er jeg meget taknemmelig for.
CV:
1. april 2016: Marketingchef i Tivoli
2013-2016: Marketing- og kommunikationschef i HK
2011-2013: Chef for medlemskommunikation og markedsføring i HK
2004-2011: Kommunikationscherf i PenSam
2000-2004: e-Marketing manager hos Danica Pension