Reklamens topboss optræder på D&AD Festival

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Chefen for verdens største bureaugruppe blandt hovedtalerne. Desuden er det blevet til fire nordiske jurymedlemmer – heriblandt en enkelt dansker.

I Cannes er det Sir Martin Sorrell, der interviewer en eller anden på scenen. Men når han til april optræder på D&AD Festival i London, bliver rollen byttet om. Her er det Martin Sorrell, der bliver interviewet, og desuden vil forsamlingen få mulighed for at stille spørgsmål.

Han er en af hovedtalerne til festivalen, der også har annonceret, at man vil kunne møde den Oscar-vindende grafiske designer, Annie Atkins, og den britiske kunstner, Ralph Steadman.

Annie Atkins har vundet en Oscar for sit arbejde på Hotel Budapest.

Desuden har man til selve konkurrencen udpeget fire nordiske jurymedlemmer. Her er det blevet til en enkelt dansker, nemlig Jesper von Wieding, der skal fungere inden for Packaging design.

Herudover er der tale om:

  • Lisa Lindström, Doberman – Digital Design
  • Henrik Nygren, Henrik Nygren Design – Book Design
  • Christoffer Persson, Forsman & Bodenfors – Mobile Marketing

Relationen mellem D&AD og Martin Sorrell går 20 år tilbage.

”Da jeg første gang talte på D&AD for 20 år siden, gjorde jeg det, fordi organisationen stod for excellence i kommerciel kreativitet, og det var, hvad jeg ønskede, at WPP skulle stå for. To årtier senere er D&AD stadig et samlingspunkt for kvalitet i vores branche, og WPP har også gjort det ok,” siger Martin Sorrell og fortsætter:

”Jeg er i særdeleshed glad for, at WPP og D&AD nu er partnere gennem New Blood Academy, der giver store muligheder – via placeringer hos vores bureauer – for den næste generation af talent.”

Festivalen foregår under den såkaldte judging week, hvor vinderlisterne over de attraktive Pencils offentliggøres. I de senere år har organisationen bag prisen så søgt at gøre den mere international og samtidig bygget en kreativ festival omkring judging week.

Tag med på grupperejse til D&AD Festival

Ud over en lang række talere vil festivalen også byde på en række insight-sessions. Talerlisten rummer lige nu en række navne:

  • Gaston Legorburu, Worldwide Chief Creative Officer, SapientNitro
  • Kate Dawkins , Designer and Director, Kate Dawkins Studio, D&AD Dommer i Spatial & Experiential Design
  • Kevin Allocca , Head of Culture and Insights at YouTube
  • Lucienne Roberts, D&AD Annual Designer 2016
  • Marian Salzman , CEO, Havas PR North America, D&AD Juryformand for PR
  • Mark van der Heijden , CEO, Wanderbrief
  • Nils Leonard , Chairman and Chief Creative Officer of Grey London
  • Prasoon Joshi, Chairman, McCann Erickson India, D&AD Juryformand for Writing for Advertising
  • R. Balki, Chairman, Chief Creative Officer, Lowe Lintas & Partners, India, D&AD Juryformand for Film Advertising Crafts
  • Sam Pond, Executive Producer, Creative Director, Pond Creative, D&AD Jurymedlem i Writing for Advertising
  • Sarah Meiklejohn, Lecturer, University College London
  • Shiho Fukuhara , D&AD Jurymedlem i Creativity for Good
  • The Future Laboratory , Kirsty Minns og Jo Tulej
  • Wayne Hemingway , Partner, HemingwayDesign and Vintage