Offentlige udbud gennemføres ofte på en sådan måde, at de kan være en gyser for bureaubranchen.
Og når det gælder åbenhed om statens forbrug af kommunikationsrådgivning, så er den ikke meget bedre.
DR har søgt at komme tættere på denne del af det offentlige forbrug – staten og styrelser – i en radiodokumentar, som under titlen “Statens skjulte kommunikations-millioner” sendes på P1 torsdag kl. 13.
Gennem et omfattende arbejde er man nået frem til, at 96 bureauer i 2014 delte 151 mio. kr. Men præcist hvad pengene er brugt på, er man ikke kommet nærmere. De dukker alle mulige typer store og små opgaver – fra en piece til medietræning og hjælp med håndtering af pressemøder.
Opgørelsen er kommet frem gennem aktindsigt – og her har Bureaubiz faktisk spillet en rolle.
Det lykkedes nemlig DR at få noget anvendeligt gennem aktindsigt, da man med den årlige bureaurapport fra Bureaubiz søgte på basis af bureauernes cvr-numre. Opgørelsen rummer dog ikke bureau-navnene.
Det er Stefan Hvenegaard Sørensen, der har tilrettelagt dokumentaren.