Om få år er hver fjerde kollega virtuel

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Virtuelle AI-kolleger vil udgøre op imod 25 pct. af arbejdsstyrken. Men AI er ikke en konkurrent til bureauerne – snarere en ny type medarbejder, som kan gøre komplekse opgaver mere tilgængelige. Læs mere om dette samt om den buket af indlæg, der i øvrigt var på årets bureaulederseminar.

AI-kolleger sover ikke, de skal ikke hente børn, og de har ingen overenskomst. Om få år vil op mod 25 pct. af vores kolleger være virtuelle AI-kolleger.

Det var den kontante besked fra Peter Kastrup-Misir, tidligere bureaumand i Kunde & Co samt Co+, og nu CEO i Manifold AI, da knap 50 bureauledere i denne uge samledes på Holckenhavn Slot til Creative Clubs bureaulederseminar, som blev afholdt for sjette år i træk.

Peter Kastrup-Misir understregede flere gange, at AI ikke skal ses som en trussel mod bureauerne:

”Vi er en underleverandør til jer, ikke en konkurrent. Jeres styrke er, at I kender kunderne og deres forretning. Vores styrke er, at vi kender AI. Og jeg tror, at budgettet til AI-kollegerne vil blive taget fra IT-afdelingen snarere end fra marketingbudgettet.”

Peter Kastrup-Misir og Manifold AI’s budskab er, at virtuelle AI-kolleger kan gøre teknologien langt mere tilgængelig. Ikke som robotter, men som netop kolleger udformet som personaer, fordi det gør det lettere for medarbejderne at relatere til dem – og dermed vil brugen stige markant.

Peter Kastrup-Misir viste forskellige eksempler, som Manifold AI har udviklet for Royal Unibrew: Der var fx Møller, en ølsommelier, og Prometheus, der er en advanced quantitative insight & trend researcher. Og så er der Ida – en virtuel AI-kollega skabt i samarbejde med Kantar Media. Ida kan hjælpe med at omsætte rå data fra Index Danmark, hvor hun har adgang til mere end 22.000 årlige respondenter og 6.600 datapunkter.

Peter Kastrup-Misir, direktør og stifter i Manifold AI

CMO’ernes udfordringer

For Katrine Bjerre Munkholm, CMO i Boligportal, og Asger Munkholm, CMO i AGF, fylder AI også meget. De to var på scenen for at fortælle om CMO’ernes udfordringer – også i samarbejdet med bureauer.

For Katrine Bjerre Munkholm kan AI-kolleger være en løsning på Boligportals behov for vækst, når hun ikke har budget til at ansætte flere medarbejdere i marketingafdelingen. Samtidig efterlyste hun et fælles fodslag med bureauerne om sammen at finde ud af, hvor hvordan AI bedst bruges i marketingarbejdet.

Katrine Bjerre Munkholm, CMO i Boligportal

Også Asger Munkholm anerkendte AI’s potentiale, men understregede, at hos ham ville budgettet blive taget fra marketing og ikke fra IT. Han opfordrede bureauerne til at hjælpe med de langsigtede udfordringer:

”Støt os i den brandstrategiske opbygning, trendspotting og effektmåling. Hjælp os til at tage skyklapperne af.”

Katrine Bjerre Munkholm lagde især vægt på mere transparens, ydmyghed og nysgerrighed i samarbejdet med bureauerne:

”Vi håber, at I især vil huske denne ene ting fra vores oplæg: Lær os at kende, før I vil sælge os noget. Vi er vilde med nysgerrige og ydmyge bureauer, der indrømmer, når de er på usikker grund, og som vil lære os at kende ud over et overfladisk niveau. Vi har begge samarbejdet med adskillige bureauer, og magien sker, når der er nysgerrighed i samarbejdet.”

Asger Munkholm, CMO i AGF

Ledertrivsel på dagsordenen

Også ledertrivsel var på programmet på bureaulederseminaret. Erhvervspsykolog og forfatter Lill Palmblad pegede på, at ifølge Gallup kan 70 pct. af medarbejdernes engagement føres tilbage til lederens trivsel og lederadfærd. Desværre handler det meste forskning om medarbejderes trivsel – og ikke lederens.

”Ledelse er et højrisikoarbejdsmiljø. Når ledere mistrives, bliver de passive og kortsigtede. Når de trives, smitter det direkte af på medarbejderne og på forretningen,” sagde Lill Palmblad.

Hun opfordrede til at skabe et fælles sprog om ledertrivsel og beskrev paradokset i lederrollen: På den ene side høj grad af frihed og engagement, på den anden side risiko for ensomhed, tvivl og risiko for impostersyndrom.

Selvom bureauledere ifølge Bureaubiz’ bureaulederanalyse generelt trives godt med lederrollen– også højere end gennemsnittet i ledertrivselsmålinger – påpegede Lill Palmblad, at det er bemærkelsesværdigt, at når så mange er ledere i egen butik, hvor de selv kan bestemme, er det kun 20 pct. af bureaulederne der, i Bureaubiz’ undersøgelse, svarer, at deres dagligdag hele tiden har været fyldt med ting, der interesserer dem.

Læs også en artikel om Bureaubiz’ trivselsundersøgelse og Lill Palmblad her.

Lill Palmblad, erhvervspsykolog og forfatter til bogen: Hvem passer på chefen, som en del bureauledere købte efter hendes indlæg

Erfaringer med delt lederskab

To bureauledere, der ikke står alene med ansvaret, er Advances to Co-CEO’s, Camilla Grove Pelle og Ann-Louise Rosen. På bureaulederseminaret delte de deres erfaringer med delt lederskab og generationsskifte, da de i 2022 overtog posten fra Jens Krog og Claus Wittenborg.

Co-CEO i Advance, Camilla Grove Pelle

At være to om posten giver både fleksibilitet og energi, fortalte Camilla Grove Pelle og Ann-Louise Rosen:

”Vi har klare roller og ansvar og har udviklet et ledelsesmanifest med tydelige adfærdsprincipper. Og vi giver plads til refleksion, sparring og udvikling i hele ledergruppen.”

De to co-CEO’s debriefer hver dag. Det tager tid, men giver tryghed i organisationen.

Co-CEO i Advance, Ann-Louise Rosen

Se i øvrigt tidligere interview med de to ledere.

Fra startup til Merkle

Dagen sluttede med et personligt og inspirerende indlæg af Martin Bochineck, der fortalte om at stifte Magnetix og 22 år senere sælge til Merkle. På det tidspunkt var bureauet vokset til 750 medarbejdere og flere gange kåret som det digitalbureau med det bedste image ifølge MyResearch’ imageanalyse.

Martin Bochineck delte tre vigtige læringer i arbejdet med at bygge et bureau op:

  1. Systemerne skal ændres i takt med væksten. De er altid designet til det nuværende niveau – men ikke nødvendigvis til det næste.
  2. Kunder og medarbejdere er alt. Har du de rigtige medarbejdere, får du de rigtige kunder – og omvendt. Det betyder også, at man nogle gange må sige nej til kunder.
  3. Seniortalenter er nøglen til skalering. Behandl dem ordentligt, giv dem en andel i bureauet – for en founders egne evner rækker trods alt kun et stykke ad vejen.
Martin Bochineck, nuværende bestyrelsesformand for det digitale bureau The Garden og stifter af Magnetix, der nu hedder Merkle

Henrik Jensen, adm. direktør i Brandse & Co, guidede oplægsholdere og deltagere gennem dagen og bidrog selv med et indlæg, hvor han gennemgik Bureaubiz’ nøgletalsanalyse sat i en ny kontekst. Det vil han senere skrive en klumme om.

Henrik Jensen, adm. direktør i Brandse & CO, var moderator på Creative Clubs bureaulederseminar og havde samtidig selv et indlæg om Bureaubiz’ Nøgletalsanalyse, som er en del af BureauTrends-rapporten.

Dagen blev rundet af med kåringen af Kim Dolleris, adm. direktør i digitalbureauet 29x, som den første Årets Creative Club Bureauprofil. Det kan du læse mere om her.