Danmarks største reklamebureau stiger med 35 pct. på bundlinjen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Spring Familys bestyrelsesformand er tilfreds med indtjeningen i dette regnskabsår, men ser ind i et uforudsigeligt marked til næste år. Det til trods forventer bureauet fortsatte investeringer og opkøb.

I sidste regnskab var Spring Familys bestyrelsesformand, Albert Funder, lidt skuffet over, at bundlinjen ikke fulgte med i regnskabet. Den skuffelse er lagt på hylden i dette års regnskab, hvor bundlinjen er steget med ikke mindre end 35 pct. svarende til godt 22 mio. kr. mod et fald sidste år på 16,5 mio. kr.

“Årets resultat viser, at vores model med tre specialiserede enheder giver os både robusthed og konkurrencekraft i markedet. Vi har løftet indtjeningen markant, samtidig med at vi har fastholdt vores strategiske investeringer i internationalisering og AI. Det betyder, at vi forventer at kunne tage yderligere markedsandele i de kommende år,” siger Albert Funder i en pressemeddelse.

Spring Family, der er Danmarks største reklamebureau ifølge BureauTrends, ændrede sin organisation tidligere på året. Spring Production ændrede navn til Spring CC og overtog de af Zupas medarbejdere, der arbejder med kreativ eksekvering mens de der arbejder med strategisk og kreativ udvikling forblev i Zupa. Desuden består bureaugruppen af insourcing-delen Zite.

Desuden overtog Spring Production i foråret design- og kommunikationsbureauet 727.

Netop insourcing er en faktor, som bureauerne i disse tider har en stor udfordring med ifølge Bureaubiz’ nylige bureaulederundersøgelse, men hos Zite har det givet en omsætningsvækst på ca. 15 pct. og CEO for Zite, Peer Brændholt, forventer en samlet omsætning på 100 mio. kr. i næste regnskabsår.

“Vi oplever et markant skifte i markedet, hvor flere virksomheder ønsker at insource – men uden at opbygge tunge, interne bureauer. Her rammer vores model præcist. Vores teams sidder tæt integreret hos kunderne, men understøttes af hele Spring Family-organisationen. Det giver både agilitet, høj kvalitet og dokumenteret værdi for kunderne,” siger Peer Brændholt.

Klar til vækst – men i et uforudsigeligt marked

Som andre bureauer tidligere har meldt ud, forventer man også hos Spring Family et presset og uforudsigeligt marked i det kommende, men Albert Funder ser alligevel positivt på udviklingen — vel vidende at resultaterne på ingen måde kommer af sig selv:

“Vi går ind i 2025/26 med et stærkt momentum. Vi forventer 5–10 pct. organisk vækst i koncernen – og en svagt stigende profitmargin. Men hvis vi fortsat skal være relevante på et europæisk marked kræver det fortsatte investeringer og opkøb – men det er vi også klar til.”

Nøgletal for Spring Family

Bruttoavance 258,8 mio. kr. +5,1 pct.
Bruttoavance pr. medarbejder 603.310 kr. +10,7 pct.
Lønandel 69,6% (70,8)
Resultat før skat +22,5 mio. kr. + 35,5 pct.