Årets E-handelsvinder vil ekspandere globalt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Unisport går efter at give kunderne en unik købsoplevelse. Det gøres bedst med egne folk, mener man og derfor bruger Unisport ikke bureau.

400 gæster overværede FDIHs uddeling af årets e-handelspriser 2013, hvor Unisport for femte gang vandt en e-handelspris.

Denne gang både for bedste B2C og den overordnede pris. Tidligere har de vundet brugerprisen i 2011 og 2012 samt i kategorien social commerce i 2012.

Begrundelsen fra juryen lød:

De elsker FODBOLD. Unisports model med både at være en webshop og et medie har vist vejen til brugernes hjerter. Unisport leverer unikt indhold på deres WebTV platform, og brugerne kan tjekke fodboldstøvlerne og pasformen gennem avancerede 3D scanninger af pasform og endda få leveret inden for tre timer. De har 75.000 fans på Facebook, deres webTV har flere end 300.000 visninger pr. måned. De voksede med 45 % sidste år – og tjente penge!”

Filip Domagala, der er CEO i Unisport, som omsætter for 100 mio. kr. årligt, hvoraf de 95% er fra online-delen, fortæller til Bureaubiz, at man laver alt inhouse i forbindelse med online-shoppen.

”Vi har selv ansat programmører, grafikere, fotografer og social media-folk. Vores mantra er, at vi skal ville det mere end alle de andre. For hvis produktet ikke er unikt, må købsoplevelsen være det og det fokuserer vi på”.

Han fortæller endvidere, at Unisport er i gang med en international ekspansion. Lige nu har man lokale onlineshops i Danmark, Norge og Sverige og det vil man udbrede til i første omgang Finland og Holland.

”Vi har erfaret, at det er vigtigt med lokale webshops, med lokale folk og lokale betalingsmetoder. Derfor er det ikke nok med én webshop, der betjener flere lande. Vi er gode til lokale lanceringer og derfor vil vi nu i gang med en global ekspansion”, siger Filip Domagala.

Sidste års vinder Smartguy.dk fik også en pris i år, nemlig i kategorien Cross-border.

Også Danske Bank, der sidste år fik en pris for cross channel integration, gik hjem med en e-pris under armen. Denne gang for bedste mobil e-handel og services.

Den samlede vinderliste ser således ud:

  • Bedste nye e-handelsvirksomhed: Autouncle
  • Bedste værktøj til e-handel: Miinto.dk
  • Mobil e-handel og services: Danske Bank
  • B2B: Brødrene Dahl
  • Cross-border: Smartguy
  • Vækstprisen: Skatepro
  • Årets detalje – bedste design: Flügger
  • Omni-channel: Matas
  • B2C: Unisport
  • Bedste marketing-kampagne: Miinto.dk
  • Brugernes favorit: Nicehair.dk
  • E-handelsprisen Guld: Unisport