Årets mest omtalte bureauer…

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent for Bureaubiz

Advice er årets mest omtalte bureau i 2019. En placering, bureauet godt kunne have undværet, da en skandalesag sendte rystelser gennem bureauet – og beviste, at al omtale ikke er god omtale.


 Reklamebureauet Advice er årets mest omtalte bureau med 343 artikler i dagblade, ugeaviser og magasiner. Andenpladsen går til reklamebureauet Envision. Nørgaard Mikkelsen, også et reklamebureau, ender på tredjepladsen, og helt nederst ligger Spring Family – tæt forfulgt af Vertica og Adopt Group.

Det digitale bureau Wunderman har den markant største omsætning i 2018, men bliver kun omtalt i 22 artikler. Der er altså ikke tale om et direkte 1:1-forhold mellem omtale og omsætning.

Interessant er derfor, hvorfor nogle bureauer omtales mere end andre. Hvorfor deres synlighed er i top, og andres omvendt er i bund. Vi har spurgt seks af dem i toppen, hvad de tænker, og hvorfor de tror, at de i år har fået megen medieomtale.

 

Megen omtale er ikke altid god omtale
Som nummer absolut ét ligger reklamebureauet Advice, der i begyndelse af 2019 blev nævnt i forlængelse af den opsigtsvækkende sag om Falck. Falck misbrugte i 2014 og 2015 deres monopolstatus til at presse Bios ud af det danske marked. Advice var involveret som rådgiver for Falck.

Advice optræder i en række artikler med overskrifter som ‘Her er Falcks røde hær’ og ‘Advice slettede mails og notater i Bios-sag’ – men også i overskrifter, der beklager og påstår, at Advice nu vil revidere sine retningslinjer.

Synlighed er derfor aldrig et mål i sig selv. Langt vigtigere er en positiv synlighed og en gennemslagskraft på det gode arbejde.

Om det forklarer Ralf Lodberg, CCO & partner for Advice: ”Det er normalt en placering, man vil være meget stolt af, men i år kom der en masse negativ omtale i forbindelse med Falck-sagen og vores arbejde for Falck tilbage i 2014-15. Vi er frygtelig kede af den sag og deler bestemt ikke det gamle mundheld med, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Til gengæld har sagen givet anledning til, at vi har strammet op om vores processer og etiske retningslinjer, så der er dog kommet noget konstruktivt ud af det”.


Efter Falck-skandalen har Advice udarbejdet nye retningslinjer for rådgivningsadfærd og etik. Foto: Advice.

Synlighed er derfor aldrig et mål i sig selv. Langt vigtigere er en positiv synlighed og en gennemslagskraft på det gode arbejde og de gennemarbejdede cases.

Selvom Advice i 2019 er et klassisk eksempel på negativ omtale lig megen omtale, dryppede det også med positiv omtale for bureauet. De lancerede SundhedsTV, et bæredygtigsbarometer og vandt flere awards.

Bureauet er blandt andet også nomineret til to priser til The True Award 2019. Interessant er det dog, at et bureau som & Co./NoA er nomineret hele 23 gange til The True Award 2019 – men næsten ikke medieomtale har fået. Det vidner om, at omtale i højere grad kommer i kølvandet af skandaler.

Bureauerne har arbejdet for deres succes
Per Kirchner, administrerende direktør fra Novicell, er stolt af placeringen som nr. 5 på Infomedia-ranken. Han pointerer, at de ikke har haft en decideret plan for synligheden – men deres store vækst og internationaliseringen sagtens kan være en grund: “… vi åbner jo i et nyt land cirka en gang om året”. I år er Novicell åbnet i Oslo og sidste år i London, hvor de på trods af Brexit stormer frem.

Også Ditte Rosing-Schow, marketingdirektør i Impact, er glad for bureauets omtale. Hun fortæller: “Vi arbejder rigtig meget med at gøre vores content – på tværs af kanaler – så relevant som muligt for vores målgrupper”. Og hun forklarer, at de har fokus på at genere ny viden inden for ‘digital commerce’. De udgav i foråret IMPACT Omnichannel Index: ”Der har været stor interesse om rapporten – ikke bare fra markedet, men den har også genereret en del omtale”.
IMPACT Omnichannel Index 2018 viser, hvor gode danske retailere er til at møde kundernes forventninger i et omnichannel-perspektiv. Foto: Impact.

Anders Tranæs, CEO hos Envision, er tilfreds med deres rank i undersøgelsen og opfatter det som, at de er top-of-mind hos danske annoncører. “Hos Envision har vi en holdning til tingene og deltager gerne aktivt i branchens debatter, men vi er allermest glade, når vores strategisk kreative arbejde får omtale”, forklarer han.

Selvom Envision er aktive i debatter, har det uden tvivl også spillet en rolle, at bureauets tidligere CEO Mona Juul er gået ind i politik. “Det har betydet, at vores navn har optrædt i en masse sammenhænge, som det normalvis ikke ville”, skriver Anders Tranæs afslutningsvist.

Hjaltelin Stahl placerer sig som det fjerde mest omtalte bureau. Til det kommenterer Lotte Jakobsen, COO: “Vi er mange på Hjaltelin Stahl, der sagtens kan huske, hvordan det var at være fuldkommen ukendt. At skulle stave det umulige bureaunavn igen og igen. I dag er det noget anderledes. Der er stadig potentielle kunder, som ikke kender bureauet, men det er efterhånden undtagelsen, at vi skal forklare, hvem vi er”. Nok fordi, at de for fjerde år i træk lander øverst i MyImage analysen over Danmarks bedste bureauer, og fordi de arbejder med nogle af Danmarks mest kendte brands, pointerer Lotte Jakobsen.

Kundesucces hånd i hånd med bureausucces
Nørgaard Mikkelsen er overbeviste om, at deres synlighed blandt andet skyldes deres kunders succes: “Dels hænger det nok sammen med, at vores kunder har haft succes med de løsninger, vi har lavet i samarbejde med dem”, forklarer Kasper Kjærsgaard, CEO og partner for Nørgaard Mikkelsen.

Som eksempler nævner Kasper Kjærsgaard deres aktivering af Bygmas sponsorat af håndboldlandsholdet, en livestreamet jordomsejling for Linie Aquavit og en fornyelse af Matas.


Her ser vi, hvordan Nørgaard Mikkelsen på Facebook fremhæver deres samarbejde med Matas.

Kasper Holst, CEO og partner hos Impact, fremhæver også en række kunder som faktorer for deres omtale. Han skriver, at de i år har haft fokus på innovation og nye metoder: “Vi gennemfører projekter med ”kant” og brug af ny teknologi”. Som eksempler nævner han arbejdet med tøjbrandet Ganni og biovidenselskabet Chr. Hansen. De har gjort Gannis nye butikker digitalt globale og har for Chr. Hansen lavet en global udrulning for B2B-e-handel på Salesforces nye B2B-commerceplatform.


En ny webshop for Ganni i USA blev starten på et samarbejde mellem Impact og Ganni.

Synlighed på sociale medier
Statistik kan bruges og misbruges til mange ting. Et par forbehold er derfor nødvendige.

Infomedia-søgningen dækker bureauernes synlighed på landsdækkende, lokale og regionale dagblade såvel som TV- og radioindslag, magasiner og webkilder. Men det er naturligvis ikke den eneste form for synlighed, der findes. Mange af de nævnte bureauer er synlige på sociale medier; nogle på Twitter, andre på Instagram og de fleste på Facebook. Alt dette er slet ikke omtalt i Infomedia-søgningen.

Det er et forbehold, som betyder, at konklusionerne skal tages med et gran salt. Her er mere tale om tendenser end et komplet billede af bureauernes synlighed på tværs af alle medier. Dog er tallene stadig relevante, idet synligheden på landsdækkende medier med stor sandsynlighed smitter af på de andre medietyper.

Sociale medier er bureauernes egen mulighed for at skabe omtale om sig selv. Det er deres måde at synliggøre sig i medierne og blandt deres kunder

 

Som vi allerede har set, fik Advice mest omtale på landsdækkende og regionale medier og er også det bureau med flest følgere på Facebook. Dog får de markant færre likes og kommentarer end Novicell og Nørgaard Mikkelsen. To bureauer, der har halvt så mange artikler på Infomedia som Advice. Og ser vi på deres gennemsnit – interaktioner pr. opslag – placerer de sig faktisk i den lavere halvdel.

Sociale medier er bureauernes egen mulighed for at skabe omtale om sig selv. Det er deres måde at synliggøre sig i medierne og blandt deres kunder. Og det selvom de har mange eller få følgere. Nørgaard Mikkelsen er et af de bureauer, der har færrest følgere, men er stadig det bureau, der har fået flest likes, delinger og kommentarer på opslag i 2019.

Hvor mange interaktioner pr. post?
Et opslag kan præstere vildt forskelligt. De kan få mange likes, kommentarer og delinger – eller slet ingen. Det er variationer, et gennemsnit kan gemme på. Det er sjældent, at et gennemsnit faktisk svarer til det antal interaktioner, som et opslag generelt har. Der kan for eksempel være opslag, der præsterer helt i top og får mange likes, kommentarer og delinger, alt imens de ti forrige opslag ingen reaktioner har fået.

Alligevel er et gennemsnit en god måde at sammenligne bureauerne på, da bureauerne laver opslag i forskelligt omfang. Envision har kun 15 opslag, hvor Novicell har 75. Og derfor har Novicell markant flere likes end Envision. Men kigger vi på gennemsnittet, har Envision faktisk 39 interaktion pr. opslag, hvor Novicell kun har 20.

Bureauernes trafik
Sidst men ikke mindst (og med en krølle på halen) har vi lavet en oversigt over, hvor meget trafik top-6-bureauerne har på deres hjemmesider de sidste tre måneder.

 

Forskellen er markant. Novicell med absolut flest besøgende: 57.961 de sidste tre måneder. Og Impact et lille stykke efter med 43.710 besøgende. Helt nederst er Envision og Hjaltelin Stahl, der har haft omtrent 3.000 besøgende siden 1. juli.

Hvad siger trafikken om et bureau? At nogle bureauer er mere besøgte end andre? Og at deres kunder er mere engagerede? Et bureaus hjemmeside svarer til et katalog, der fortæller kunden, hvad bureauet kan byde på, og hvad det før har lavet.

Men synlighed er ikke bare synlighed. Synlighed kan gå begge veje. Godt og skidt, som den tidligere rejsekonge Simon Spies sagde: “Al omtale er bedre end ingen omtale”. Medieomtalen af reklamebureauet Advice i 2019 er et dramatisk eksempel på synlighed, man godt kunne undvære.

281 bureauer står på regnskabsrapporten 2019. Vi har indsnævret rapporten og undersøgt de 25 største – målt på deres omsætning i år 2018.

Blandt de 25 største bureauer er blandt andet Republica, OMG og &Co. Dem har vi taget, plottet ind på Infomedia og undersøgt, hvilke der er blevet omtalt mest i år 2018.