Aarhus-bureau er gået konkurs. Men genopstår

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Likviditeten blev for stram, og derfor har partnerne kastet håndklædet i ringen. Nu vil de vende tilbage til rødderne.

Det aarhusianske Openminded Advertising Agency lukker. I stedet opstår Openminded Communications og Openminded Digital.

Umiddelbart lyder det som et banalt navneskift – men bag konstateringen gemmer sig en mere dramatisk historie. Openminded Advertising Agency er nemlig gået konkurs, og derfor er det med meget blandede følelser, at partnerne nu tager hul på et nyt kapitel.

“Vi har måttet afskedige fem medarbejdere, og selvom vi ikke har lavet et stort hul i jorden, så er der kreditorer, der lider et tab. Det er noget rigtig møg og stoltheden har lidt et knæk,” siger Frank Haahr, der er en af tre partnere og den der stiftede bureauet tilbage i 2006.

Dengang var det tænkt som et netværks-bureau, men det udviklede sig til et traditionelt full-service bureau, og heri gemmer problemerne sig.

“Vi har ikke som sådan mistet kunder, men vi tjener mindre på dem, fordi de håndterer flere ting selv. Det er det samme problem, de fleste full-service bureauer slås med. Samtidig skal vi slås med lange beslutningsgange og betalingsfrister, og det har spændt vores likviditet hårdt,” siger Frank Haahr.

Hertil kommer, at bureauet efter en vanskelig tid oven på finanskrisen og en akkord-ordning ikke har meget egenkapital at stå imod med. Derfor blev beslutningen at kaste håndklædet i ringen og begære bureauet konkurs.

Fremtiden byder så på, at vende tilbage til den oprindelige ide om at etablere et netværksbaseret bureau.

“I 2006 var det svært at få et netværksbureau til at fungere – mulighederne er langt bedre i dag,” siger Frank Haahr, der sammen med Nicolai Jørgensen ejer Openminded Communications, mens den tredje partner, Jesper Broberg Bang, kommer til at stå for Openminded Digital.

Partnerne har haft kontakt med kunderne, som har valgt at flytte med. De nærmere detaljer om videreførslen vil selvfølgelig ske efter aftale med konkursboet. For Openminded Digital betyder det, at man har taget tre medarbejdere med. På den måde blev afskedigelserne reduceret til fem.

“Desuden vil der sikkert komme flere små virksomheder til inden længe med speciale indenfor content management, media management osv. Vi samler det hele under paraplyen Openminded Collective,” siger Frank Haahr.

Også i Openminded Communications vil man satse på at kunne tilbyde free-lance opgaver til de tidligere ansatte – og selvfølgelig også lægge opgaver hos de leverandører, der er kommet i klemme.

“Vi vil i langt højre grad benytte freelance set-uppet i fremtiden. Fordi vi kan opnå bedre spidskompetencer indenfor specifikke områder og fordi vi ønsker at gøre faste omkostninger til variable omkostninger,” siger Frank Haahr og fortsætter:

“Vi vil ikke leve på omverdens præmisser. Vi vil leve på vores egne. Det betyder at vi til enhver tid skal have muligheden for at sige fra og holde fast i de værdier som virksomheden blev grundlagt på. Det kræver kort og godt en stærk økonomi at stå ved sine meninger og holdninger. Den økonomi var desværre ikke længere til stede i Openminded full service bureauet, og derfor skifter vi nu markant kurs.”