For første gang i tv-historien er de fire nordiske B&U redaktioner fra DR, NKR, YLE og SVT (samt Nordvision) gået sammen om et storstilet digitalt projekt, der er i god tråd med de fleste børns lyst til sang og show; nemlig karaoke.
Når børnenes MGP på lørdag ruller over de danske tv-skærme, frigiver DR en ny digital karaokemaskine på DRs dertilhørende børnesite www.dr.dk/mgp – og forventningerne til den er store.
“Vi forventer i omegnen af 1,5 mio. afspilninger på karaokemaskinen i de 4-5 dage, hvor hypet omkring børnenes MGP er vildest – børnenes MGP bliver virkelig karaokemaskinens ilddåb,” siger redaktør fra DR-Ramasjang, Frederik Michael Hansen, der sammen med DRs børnewebredaktion er initiativtagerne bag udviklingen af den nye maskine, der er bygget af det århusianske webbureau No Zebra.
“Teknisk er den nye karaokemaskine unik, både fordi den kan tilgås og benyttes af de fire nordiske B&U redaktioner uafhængigt af hinanden, og fordi den udnytter den allerede eksisterende it-infrastruktur” fortsætter Frederik Michael Hansen.
Det har begyndelsen været et teknisk krav til løsningen, at den skulle være let at administrere, både frontend-, backend- og servermæssigt for de fire redaktioner, samt at alle visninger på maskinen skulle kunne tilpasses behovet for forskellige grafiske udtryk, afhængig af hvilken event karaokemaskinen bruges i forbindelse med.