Adblocking står til at koste publishers over 170 mia. kr.

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En ny analyse forudsiger en betydelig regning til udgivere på ad-blocking om fire år. En halv mio. danskere har installeret blockere på telefonen.

Vi ved det godt – – ad-blocking er den nye svøbe for digitale medier. Men hvis de mente, at det var slemt nu, så er udsigten, at det kun bliver værre.

En analyse fra Juniper Research over Wordwide Digital Advertising: 2016-2020 forudsiger, at digitale publishers står til at tabe 170-180 mia. kr. (27 mia. USD) i 2020.

Rapporten fortæller, at publishers arbejder på at finde effektive strategier mod ad-blocking – men samtidig forøges udviklings-aktiviteten i forhold til at gøre ad-blockerne mere sofistikerede og sværere at overvinde.

Lige nu er ad-blocking begrænset til browsere, men rapporten forventer, at fremtiden også byder på ad-blockere i apps.

Det er bl.a. Apples inkludering af blocking software i iOS9, der har sat gang i udviklingen, men der er også initiativer på vej omkring ad-blocking hos de store netværk – bl.a. drevet af, at reklamer belaster download-tider på telefonerne.

Mange danskere blokerer på telefonen

En problemstilling som Deloitte også har peget på i Danmark, hvor man i en analyse konstaterer, at mange danskere har installeret ad-blockere på telefonen.

”Der er ingen tvivl om, at mange forbrugere er trætte af reklamer. Hvis man installerer en ad-blocker på mobilen eller tabletten, kan man lukke af for hovedparten af reklamer, så man kun får vist det indhold, man vil se. Det har mere end en halv million danskere allerede gjort,” siger medieekspert i Deloitte,” Frederik Behnk og fortsætter:

”De fleste sider ville tage et par sekunder at downloade, hvis man kun skulle have teksten med. I stedet tager det ofte 10-15 sekunder eller endnu mere, fordi man også skal downloade adskillige megabyte med reklamebannere og baggrundsfiler. Det er lige præcis det, forbrugerne gerne vil slippe for.”

I Danmark har flere mænd (14 pct.) end kvinder 11 pct.) installeret blockere på telefonen.

Deloitte konstaterer desuden, at med et mobilt annoncemarked, der nærmer sig 500 mia. kr. på verdensplan, kan selv en lille stigning i reklameblokering betyder millioner af kroner, der går tabt.