ADer skifter bureauverden ud med outdoor-selskab

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

AFA JCDecaux giver ADer ansvaret for virksomhedens lille kreative afdeling, der er bureauernes sparringspartner.

Søren Møller er blevet ansat hos AFA JCDecaux som Creative Manager med ansvaret for virksomhedens kreative afdeling, Innovate.

Cv’et omfatter bl.a. AdPeople, DDB og Lowe, og nu altså outdoor-selskabet, hvor Commercial Director, Christian Skipper, skitserer opgaven:

”Mange kreative får fede ideer, men de forbliver ofte ideer, fordi de ikke kender outdoor-mediets muligheder. Innovate, der består af to personer, skal ikke konkurrere med bureauerne, men hjælpe dem – både reklame- og mediabureauer – med at udnytte mediets muligheder.”

At der generelt er plads til forbedringer inden for outdoor og plakater, kan et kig på sidste uges Creative Circle Award bekræfte: Shortlisten i outdoor & special built var ganske vist lang, men kun ét arbejde fik en pris – og det i bronze (DDB, McDonald’s, Coinoffers), mens &Co og Bianco var ene om at blive belønnet af juryen i Posters & POS (2 x sølv).

Christian Skipper understreger, at mediekonvergensen mellem outdoor og mobilen bliver et centralt omdrejningspunkt for Søren Møllers kreative arbejde hos AFA JCDecaux.

”Outdoor behøver ikke alene at være en plakat – det kan være 3D, lys og lyd – og nok så væsentligt kombinationen af plakat og smartphone. Potentialet er langt fra udnyttet,” siger Christian Skipper.