Nedturen er ikke til at komme uden om. Bruttoavancen falder endnu engang hos Adpeople, og forklaringen er den samme: Den engang så store kunde, Dell, skærer fortsat i sine europæiske forretninger.
“Selv om vi absolut har landet ny forretning, så er der tale om en reduktion på Dell, som er umulig at kompensere for,” siger adm. dir. Emre Gürsoy.
Det er en udvikling, der har stået på i et stykke tid, og realiteten er, at Adpeople siden 2010 er blevet halveret i bruttoavance.
Uagtet denne udvikling, så har Emre Gürsoy dog kunnet holde fast i en fornuftig indtjening. Medtager man produktionsforretningen i Bangladesh, der har præsteret det bedste år nogensinde, så præsterer Adpeople en overskudsgrad på næsten 20, og det er der faktisk ikke mange bureauer, der kan.
Uden Bangladesh er overskudsgraden fortsat over 10, hvilket er lidt over branchens normale niveau.
“Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi taber bruttoavance, og den udvikling skal vi have vendt. Men samtidig har vi været dygtige til at justere, så vi fortsat tjener penge, og det er vigtigt, for her sikrer man grundlaget for, at vi fortsat kan investere i det talent, der kan levere gode løsninger til kunderne og derved medvirke til at vækste forretningen,” siger Emre Gürsoy.
Han henviser i den sammenhæng bl.a. til en case for Saxo Bank, hvor det er lykkedes at skabe en global kampagne, der performer særdeles stærkt.
Sille Stener, som var adm. dir. på bureauet, stoppede tidligere på året, og løsningen er blevet, at han nu overtager rollen som adm. dir. på bureauet i København ved siden af rollen som global chef for Adpeople.
Til gengæld udvider han laget af senior profiler lige under ham.
“Det er en mere enkel organisation, hvor vi efterhånden kun har ganske få personer, der ikke har kunderelationer. Om jeg skal blive ved med at varetage både den globale ledelse og ledelsen af bureauet i København, ligger ikke fast, men foreløbig er jeg ikke på jagt efter en ny direktør,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:
“I stedet satser jeg på en gruppe af senior-folk, hvor vi allerede har styrket os med folk som Martin William Frederiksen, Kim Plesner Jacobsen, Martin Rud m.fl., og jeg er netop nu i færd med samtaler, så de sidste nøgleroller kommer på plads før sommer. Det vil udbygge vores fokus på strategi, rådgivning og kreativitet til glæde for kunderne.”
Selskaber lagt sammen
Ud over oprustning med seniorfolk har han også lagt Adpeople og Softwarepeople sammen.
“I løbet af sidste år har vi fokuseret på at integrere vores forretningsenheder i København yderligere. Det har krævet en hel del, men det giver os i højere grad mulighed for at skabe stærke integrerede løsninger og tilføre værdi til vores kunders forretning”, siger Emre Gürsoy
Blandt de nye kunder, der er med til at stabilisere forretningen fremadrettet, nævner han blandt andet konceptudvikling og globale produktlanceringer for Leo Pharma, Exiqon og GSMA (en sammenslutning for globale mobiloperatører), hvor kampagnerne i overvejende grad er digitale.
”Dette er parallelt med vores i forvejen stærke engagement på Dell og Saxo Bank, hvor vi er meget stolte over vellykkede lanceringer af flere globale kampagner i år. Jeg er mere end tilfreds, når jeg ser vores koncepter udkomme på tværs af en lang række traditionelle og digitale kanaler på over 20 markeder for vores allerstørste kunder” siger Emre Gürsoy.
Nøgletal for AdPeople
- Bruttoavance 62,557 mio. kr. (-24 pct.)
- Bruttoavancen pr. medarbejder 919.963 kr. (-1.7 pct.)
- Lønandel 60,1% (60,3)
- Resultat af primær drift 7,353 mio. kr. (-45,9 pct.)
- Resultat før skat 12,281 mio. kr. (-22.1 pct.)