Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Efter en årrække med faldende bruttoavance gik det den modsatte vej i 2015. Det skyldes en omlægning af strategien.

Tallene kan AdPeoples adm. dir., Emre Gürsoy, endnu ikke oplyse. Men han kan godt sætte udviklingsretningen på: Bruttoavancen har pil op.

Og uanset størrelsen af pilen, så er det en markant nyhed, der er resultatet af en omlægning af strategien.

AdPeople var for 4-5 år siden Danmarks 3. største reklamebureau – i seneste bureaurapport blev det til en 8. plads efter en støt faldende bruttoavance.

De omskiftelige tider i reklamebureaubranchen har således været hård ved størrelsen, men heldigvis har indtjeningen hele tiden været god, og det har givet manøvrerum til at gennemføre den nye strategi.

Kort sagt handler det om Always On.

”Traditionelt har reklamebranchen tænkt i enkeltstående kampagner, men i dag ønsker vores kunder i højere grad at blive supporteret hele tiden og være i markedet med content konstant,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

“Når vi arbejder med vores digitale transformation, så handler det grundlæggende om evnen til at tænke Customer Experience med et Always-On-Mindset, og det kræver helt andre kompetencer end for blot 2-3 år siden. Derfor har vi taget konsekvensen af det og har ansat nye folk, der forstår at samarbejde på tværs af de digitale discipliner.”

Emre Gürsoy fortæller videre, at omlægningen af organisationen har krævet mere end blot ansættelsen af nogle nye folk. Der er tale om en lang række af initiativer med henblik på at kunne tænke i Always On.

Men det har virket.

”Vi afsluttede året med et solidt økonomisk resultat baseret på vores nye strategi, nye team og nye digitale løsninger. Det har medført, at næsten 90% af vores arbejde i dag er digitalt,” siger Emre Gürsoy.

Han tilføjer videre, at den nye strategi har givet AdPeople nye kunder, hvoraf den seneste er Akamai. Her er bureauet er i gang med virksomhedens social media tilstedeværelse på tværs af flere digitale platforme i EMEA.

Akamai er en af verdens største spillere på markedet for Content Delivery Networks med ansvar for levering af 15–30% af den globale webtrafik med en kundebase, der omfatter Apple, Facebook, Twitter og ebay blandt flere.

”I øjeblikket er vores engagement i brancher som teknologi, finans, telekommunikation og medicinal, yderst effektfuldt, og jeg er overbevist om, at det skyldes vores evne til at tænke og eksekvere digitalt content på en hurtig, målbar og skalerbar måde, hvilket er særligt vigtigt for vores internationale kunder,” siger Emre og fortsætter:

”For at levere en solid Customer Experience bliver User Experience meget afgørende. Det er med andre ord ikke nok at tænke brand, distributionskanaler og medievalg, det er blevet ligeså vigtigt at tænke data, kodning og  user interface for at levere relevante digitale brugeroplevelser.”

Voldsom vækst i MarkTeck virksomheder

Den digitale udfordring illustrerer han med en opgørelse fra sitet Chiefmartec, der viser udviklingen i antallet af firmaer, som leverer forskellige teknologier til brug for marketing og kommunikation i den digitale verden. Fra 2013 til 2014 blev antallet af firmaer ca. fordoblet fra ca. 900 til ca. 1800.

“Lige nu går vi og venter på opgørelsen for 2015, men jeg forventer en tilsvarende udvikling. Selvom det er globalt, så er det en relevant opgørelse, for der er ingen geografiske begrænsninger på, hvorfra en teknologi kan komme i anvendelse,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

“Det er vigtigt at holde fast i, at teknologier ikke er noget i sig selv – de er værktøjer til at skabe en effektfuld kommunikation. Men udfordringen er at følge med, så man finder egnede teknologier til konkrete kommunikations-opgaver.”

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

  1. – Digital transformation
    – Always On
    – Customer Experience
    – Data
    – Content

    Fed strategi — ligesom alle de andre 😉

  2. Jeg har sagt det før, jeg siger det gerne igen – og det burde egentlig være common knowledge nu: bare fordi forbrugerne er “always on” betyder det ikke, at brands skal være det. De skulle hellere tage at blive “always at my service”. Bureauer, der fortæller brands, at det er vejen frem altid at poste stort og småt i en konstant bygeregn, må regnes som værende dybt useriøse. Verden har ikke brug for mere content. Men vi har i høj grad brug for bedre content. Desuden findes der stort set ingen brands, der har noget, der er så vigtigt for os at vide, at vi skal høre om det flere gange hver dag eller uge for den sags skyld. Der er en stor content boble lige nu – og som alle bobler ender den med at briste. Her er i øvrigt en fin artikel om emnet: http://www.marketingmagazine.co.uk/article/1374326/posting-without-purpose-why-its-time-content-marketers-questioned-always-on

  3. Kim J – måske må du bare acceptere at folk ikke lytter til dig.

  4. Tak for interessen – men måske du vil finde det mere gavnligt at forholde dig til substansen i stedet for min person.

  5. Spot on Kim Jong. Adpeople er endnu engang ved at sagte bagud ved igen at “opfinde” noget der allerede har eksisteret i årevis

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev