AdPeople henter kontaktdirektør fra Kunde & Co

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

AdPeople har fortsat et stort overskud – men markedet er udfordrende, og Emre Gürsoy er i gang med at sætte et hold, der skal give ny vækst.

AdPeople har endnu engang været på strandhugst hos Kunde & Co. Denne gang drejer det sig om group account director Tobias Smidth-Fibiger, der hos Adpeople får titlen Group Account Director og bl.a. kommer til at arbejde med forretningsudvikling.

For få måneder siden hentede man Brian Egholm Andersen, der var senior konsulent, digital hos Kunde & Co og som hos AdPeople er blevet digital direktør.

Tobias Smidth-Fibiger har før Kunde & Co en lang karriere hos BBDO og som iværksætter, idet han sammen med Carsten Vigh stiftede det digitale bureau Atmosphere, som senere blev integreret i BBDO.

Oprustningen er led i en proces, hvor Emre Gürsoy, der er Global President og COO for AdPeople er ved at sætte det hold, der skal medvirke til at skabe ny vækst i bureauet.

Godt nok kan AdPeople notere et overskud på 20 mio. kr. for 2012 – og det kandiderer til at være det største overskud i 2012 i reklamebranchen – men der er tale om et fald, og desuden er bruttoavancen faldet de sidste to år.

“Det kan godt være, at vi har et stort overskud. Men det siger ikke noget om fremtiden. Vi er i en branche, der er under kraftig forvandling, og hvor kravene er benhårde, hvis du skal drive en god forretning, og leve op til de krav, kunderne stiller. Jeg mener, at vi med vores teknologiforståelse har et stort potentiale over for den nye dagsorden – men det kræver at vi forandrer os, og det er vi i fuld gang med,” siger Emre Gürsoy og fortsætter:

“I den oprustning og omstilling, som vi er i gang med, går vi efter at sætte et hold, der skal bestå af en række specifikke kompetencer, som når vi sætter dem sammen kommer til at repræsentere et bredt felt af rådgivningskompetence.”

Det er specielt det europæiske marked, der har været vanskeligt for AdPeople – og dermed København, fordi det er herfra Europa håndteres.

Andre steder i verden går det væsentligt bedre, og f.eks. går det virkelig stærkt i Dacca i Bangladesh.

“Men det er vigtigt for os at få København til at fungere godt. fordi det er her vi er startet. Vi har en fast ambition om at sikre, at AdPeople er det eneste globale reklamebureau-netværk med et dansk udgangspunkt,” siger Emre Gürsoy.

Nøgletal for AdPeople

  • Bruttoavance 91,611 mio. kr. -19,0 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 975.000 kr. -7,8 pct.
  • Lønandel 54,5 (58,1)
  • Resultat af primær drift +20,677 mio. kr. – 34,5 pct.

Nøgletal for ASG gruppen

  • Bruttoavance 124,733 mio. kr. -15 pct.
  • Resultat af primær drift +26,627 mio. kr. -25 pct.