Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det mangeårige samarbejde med Novo Nordisk har givet erfaringer, som åbner døre hos andre healthcare-selskaber. Trods stor tilgang af netop disse kunder vil bureauet nødig puttes i bås.

Adtomic er global lead agency på Novo Nordisk corporate brand og preferred partner på flere brands hos den danske medicinalkoncern, som man har arbejdet sammen med i syv år. Læg dertil Novozymes – og Nycomed, som bureauet også har på kundelisten.

Men healthcare kompetencerne er på det seneste blevet styrket, hvilket også kan ses på kundelisten:

“Vi har fået en række healthcare-kunder, som enten er helt nye, eller som vi netop nu lancerer kampagner for. 2 nyere danske kunder, hvoraf den ene er Leo Pharma, og 2 svenske kunder – Cochlear, der bl.a. producerer høreapparater, og Arjo-Huntleigh, der producerer hospitalstalsudstyr. Hertil kommer 4 internationale koncerner – globale spillere, som vi er blevet nordisk lead for, men som vi endnu ikke må offentliggøre navnene på,” siger Petter Pablo, der er account director hos ADtomic.

En tredjedel af ADtomics omsætning hentes nu fra healthcare, men Petter Pablo vil sætte mærkatet “hardcore pharma” på Adtomic.

“De nordiske healthcare kunder, som vi hjælper med internationale kampagner, valgte os ikke udelukkende ud fra vores pharma-kompetencer, men også ud fra vores viden om eksempelvis FMCG og BtB. Det er vigtigt, at vi ikke står i stampe, men kan sparre på tværs i bureauets sektioner og bruge erfaringerne fra bl.a. Carlsberg og Burger King,” siger Petter Pablo.

De fire internationale koncerner ser bureauet som indgangen til det nordiske marked, mens de nordiske kunder i praksis har den modsatte tilgang, pointerer director i Adtomic, Baris Yakaboylu:

“Her er det ikke et spørgsmål om en dansk forankring af en international kampagne, men om at hjælpe den anden vej, altså at placere en nordisk virksomhed i et internationalt setup, hvadenten kampagnen er rettet mod det globale marked, de største enkeltmarkeder eller et regionalt setup.”

Adtomic har ca. 60 medarbejdere, og det kræver en vis størrelse at håndtere en større pharmakunde.

“Ikke sjældent ser man to bureauer på opgaven; et med den strategisk-akademiske tilgang, inkl. Public Affairs, og et, der er specifikt kreativt. Vi håndterer begge dele. Det kan begynde med 6-8 måneder udelukkende med strategisk arbejde – dertil føjes så kreativitet og implementering,” siger Baris Yakaboylu.

Og kreativiteten og implementeringen er spredt vidt – både bureaumæssigt og geografisk:

“Inden for de sidste 12 måneder har vi f.eks. hjulpet Novo Nordisk med at afvikle European Leadership, den internationale Novo Nordisk-konference om diabetes med bl.a. Kofi Annan, og vi har været tovholder for Action on Diabetes – en event, som Maersk afholdt i Qatar,” siger Petter Pablo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club