Advance bringer Dødsstjernen over København

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

For halvandet år siden vandt bureauet Top Toy. Nu er der premiere på den første større massekommunikation skabt af Advance.

Star Wars ligner et helt fænomen i reklameverdenen. Sidste år havde VW enorm succes med sin mini Darth Vader, og bilmærket har i en ny film ladet en flok hunde gø temaet fra filmen.

Også i Danmark bringes Star Wars nu i spil. Det er Advance, der står bag, og filmen er den første egentlige massekommunikation for Top Toy, som bureauet vandt ved en konkurrence for halvandet år siden.

Det aktuelle brand er Toys’R’Us, og bureauet har hentet et kultfænomen på Youtube fra USA til Danmark for at lave filmen, som skal markedsføre en stor event i butikkerne i februar.

“Vi fandt en film på Youtube der viser Imperiet fra Star Wars som har indtaget San Francisco og tænkte at det ville være en sjov måde at promovere eventen på,” siger Art Director, Tim Ustrub Madsen og fortsætter:

“Vi kontaktede derfor kreatøren bag filmen, Mike Horn, og han var klar til at komme til København og lave en lignende film. Mike har været i København i 3 uger for at lave den, og har både fungeret som DP, Editor og Special. FX. Det har været en stor oplevelse at arbejde så tæt sammen med en enmandshær som Mike.”

Filmen har således et overskueligt budget, fordi det ikke har været nødvendigt med et særligt stort filmhold (se den her). Hvad angår mediedelen, så går man på Cartoon Network – og viralt.

“Der er tale om en stor event, der skal understøtte Toys’R’Us’ position om, at “større bliver det ikke…” Alligevel var der ikke lagt op til en større markedsførings-satsning, men da vi sad med ideen, synes vi, der var så god mening i den, at vi valgte at udfordre kunden – og de kunne heldigvis godt lide den,” fortæller kontaktchef Mette Hørdum.

Selvom der umiddelbart er tale om en taktisk kampagne, så rummer filmen dog et bredere perspektiv.

“Branding skal tænkes mere sammen med salgsleddet i dag. For en detailhandelskæde ligger der meget branding i at skabe oplevelser i butikkerne. Der skal ske noget, som gør det sjovt og interessant at komme i dem, og samtidig skal man selvfølgelig have blik for at kommunikationen omkring det oplevelsesbaserede også lægger noget til brandet,” siger Mette Hørdum.”

Marketingchef Peter Kreilgaard ser det som en af de byggesten, der skal styrke brandet.

“Taktisk ja – men den rummer byggestenene til den fremtidige branding. Toys’R’Us bygger på tre ting: 1. Gode priser. 2. Stort sortiment. 3. Oplevelser,” siger Peter Kreilgaard og fortsætter:

“Vi har hidtil været gode til at kommunikere de første to, og vi ønsker nu at styrke den mere irrationelle parameter omkring oplevelser.”

Ud over Toys’R’Us rummer Top Toy også Fætter BR, og her er Advance også i fuld gang.

“Vi har brugt det første år på at gennemanalysere markederne og afdække kædernes position i alle de nordiske lande. Siden er vi gået i gang med at eksekvere, og der er mange ting på vej nu,” siger Mette Hørdum.