Af Peter Engholm 25@mail.dk

Advance stod bag "Langt ude i skoven" for Elsparefonden. Men manglende kontinuitet i samarbejdet fik bureauet til at fravælge det offentlige udbud om budgettet.

“Langt ude i skoven” med producer-duoen Remee og Thomas Troelsen fra Elsparefonden blev skabt af Advance.

Bureauet bruger kampagnen både som et eksempel på et godt projekt sammen med fonden – og som en del af forklaringen på, hvorfor bureauet ikke ønskede at fortsatte samarbejdet.

“Når “Langt ude i skoven” lykkedes så godt, så skyldes det også, at kunden var modig. Det var et spændende projekt. Men når vi valgte at lade være med at deltage i det nye udbud, så er den væsentligste grund konstruktionen med miniudbud. Vi var tre bureauer under rammeaftalen og var til stadighed i miniudbud. Udover at bruge en masse ressourcer så var det også svært at levere en konsistent rådgivning af kunden. Vi kunne lave én opgave, og et andet bureau lavede den næste – og når vi så fik den tredje opgave, måttet vi spørge os selv om afsættet så skulle være den løsning, det andet bureau var kommet med,” siger Jens Krog, der er adm. direktør i Advance – og nævner et eksempel på stafetløbet:

“Vi skabte “Langt ude i skoven” og lavede de tre første film. Men den seneste, dén med digital modtager, er lavet af et andet bureau. Det er ikke så sjovt,” siger Jens Krog.

Han slår fast, at bureauet fravalgte udbudet ud fra et ressource-synspunkt, ikke af bitterhed over for Elsparefonden.

“Vi savnede kontinuitet i kunderelationen. Vi manglede en løbende dialog. Den har du ikke med et miniudbud, og derfor vil vi hellere investere i samarbejde. Mig bekendt har Elsparefonden kun ét mediabureau og ét PR-bureau – og vi har da også foreslået dem at vælge ét reklamebureau. Men da de så fortalte os, at de kører processen med miniudbud én gang til, så valgte vi at lade være med at søge. Vi ønsker ikke at zigzagge med rådgivningen,” siger Jens Krog.

Filmen kom ind som nr. 2 – efter DSB-Harry – over de 30 film, som Berlingske Business fik publikums-testet af Zapera. En usædvanlig stærk placering for en offentlig oplysningskampagne. Og konceptet holder stadig – jf. Markedsføring, der i dag bringer en test af den aktuelle film, skabt af Public, der sætter test-rekord i personlig relevans.

Kommentarer

  1. Det i øvrigt Public Communication, der har lavet spottet for digitale modtagere.

  2. komm. til Jesper Sommer:
    Lidt underligt at overtage et andets bureau koncept – ikk?

  3. @Jakob:
    Det er jo vilkårene:-) Det kan jo betragtes som en god briefing. Vi er fulde af beundring for konceptet i øvrigt.

  4. og hvem er egentlig PR-bureau for Elsparefonden?? Mig bekendt er der aldrig blevet afholdt det lovpligtige udbud efter at Radius Kommunikation blev hældt ud derude???

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club