Advice bryder trenden og vokser

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Både reklame- og pr-bureauer oplevede et hårdt marked i 2012. Advice kalder i stedet sig selv et kommunikationsbureau, og det ser ud til at være en god ide.

Sidste efterår endte Advice som et af to bureauer i finalen i konkurrencen om DSBs reklamebudget.

Wibroe, Duckert & Partners løb med budgettet men det var bemærkelsesværdigt, at Advice endte på andenpladsen, fordi bureauet i sit udgangspunkt er blevet betragtet som et PR-bureau – og i hvert fald ikke et bureau man har været vant til at se gøre sig gældende i en højt profileret kreativ konkurrence.

Der er dog ikke noget tilfældigt over den udvikling – i hvert fald ikke hvis man spørger adm. dir. Espen Meyer Højlund. Han anfører, at man aldrig selv har set sig som et PR-bureau men derimod som et kommunikationsbureau.

“Både vores kreative afdeling og vores branding-team udgør i dag en lige så stor del af vores forretning som PR-afdelingen. Vores PR-forretning kører fortsat godt, men vi tænker meget bredere og arbejder med fuldstændig integrerede løsninger,” siger Espen Meyer Højlund.

Det er også en udvikling, som ser ud til at have fungeret økonomisk. Godt nok bød 2012 ikke på markant vækst – men der var vækst på både top- og bundlinien – og det er mere end hvad man har set hos mange reklame- og PR-bureauer. Det generelle billede peger på tilbagegang i begge bureautyper.

“Kunderne er i dag meget mere rådgivningsorienterede og har større fokus på hvad der giver værdi. Den mere traditionelle kampagne-orientering er svækket, og som bureau ejer du ikke kunden – du skal i højere grad sælge dig ind hele tiden,” Espen Meyer Højlund og fortsætter:

“Opgaven er at komme ind og være med til at forme beslutningerne uden nødvendigvis at vide, om det fører til en kampagne. Jeg tror, det er det, de traditionelle reklamebureauer mærker i dag – mens vi længe har arbejdet på den måde.”

Espen Meyer Højlund fremfører desuden, at en stigende del af markedet falder på tværs af bureau-typer.

“Kunderne vil gerne have en bred tænkning og om det er den ene eller anden type bureau – det er ikke så afgørende for dem,” siger Espen Meyer Højlund og tilføjer:

Marketing og kampagner er vores suverænt største forretningsområde.  Vi har haft en stærk tilgang af private marketing-kunder i 2012.”

Nøgletal for Advice

  • Bruttoavance 47,499 mio. kr. +3,9 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 827.569 kr. -1,5 pct.
  • Lønandel 69,6 (67,5)
  • Resultat af primær drift +8,115 mio. kr. +1,6 pct.

Nøgletal for Advice Digital

  • Bruttoavance 13,258 mio. kr. -10,6 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 883.867 kr. -4,7 pct.
  • Lønandel 70,6 (69,6)
  • Resultat af primær drift +1,174 mio. kr. -38,1 pct.