Der var ikke lagt op til store forandringer i forretningen, da Mille Klink for fire år siden tiltrådte som CEO for Advice. Planen var at lande godt i den nye rolle, inden der skulle tænkes nyt. Men verden ville det anderledes.
”Vi stod stærkt i organisationen, i vores processer og position. Vi vidste, hvor vi ville hen, og jeg så min rolle tydeligt i den overgang. Men to måneder senere kom coronaen, nedlukninger og nye måder at arbejde på. Siden har omvæltningerne stået i kø, og i dag er tempoet i forandringerne ekstremt højt,” siger Mille Klink.
Med forandringernes fart kan det give mening at stoppe op, også selv om man er midt mellem mærkedage: Advice er 32 år gammelt, Mille Klink har de fire år på posten, og offentliggørelsen af næste årsregnskab sker nok først om et lille halvt års tid.
Hvad er Advice for en størrelse på kanten til 2024? Undertegnede blev forleden irettesat af en bureaudirektør, for nej: Hans bureau var ikke tæt på at være størst blandt kommunikationsbureauerne, for det er Advice.
Sådan ser Advice ikke nødvendigvis sig selv.
Ét bureau – med tre ben
”Åh ja, diskussionen af bureaukategorier … Nej, vi er ét bureau med et stort fællesskab på kultur, faglighed og tilgang. Bag hoveddøren består forretningen af tre bærende ben, og vi er bedst, når orkestret spiller sammen. På den måde matcher vi bedst den kompleksitet og virkelighed, vores kunder navigerer i,” siger Mille Klink.
De tre ben er Brand, Agendas og Tech. Brand rummer rådgivning, kreativ udvikling og eksekvering inden for branding, marketing, kampagner og produktion, Agendas er strategisk analyse, public affairs, PR og corporate communication. Teknologibenet, Forte Advice, er Advices digitale forretning forstærket via fusionen sidste år med norsk/polske Forte Digital.
”Advice er født på at integrere discipliner og skabe tværgående løsninger. Dén tilgang har ikke ændret sig, den er kun blevet bekræftet i takt med, at forskellige enheder i kundens organisation smelter sammen, og at siloer brydes ned. Paletten er blevet meget bredere end for 30 år siden, men tilgangen er dybest set den samme”, siger Mille Klink og tilføjer:
”Vi er full service … efterhånden. Det er ikke længere sådan, at dét, vi udtænker visionært og strategisk, bliver givet videre. Vi følger tingene til dørs, og vi skaber den største effekt og relevans, når vi kan udnytte vores forskelligheder og forene fagspecialer. Det er også derfor, at vi ved større opgaver altid inviterer kolleger ind til en open room-session, for at udnytte bredden i vores viden og forståelse af en problemstilling.”
Ingen sure aktivister
Samtidig aner jeg et aktivistisk tilsnit – med fælles(køn) og demonstration på Christiansborg …
”Ideen til fælles(køn) er født og udviklet her, og siden er der kommet partnere til. Ikke fordi vi er sure aktivister, men fordi vi arbejder med sproget og er supernysgerrige på kommunikation og greb: Hvilke andre kanaler kan vi bruge for at ramme en målgruppe og skabe opmærksomhed omkring en sag?,” siger Mille Klink og tilføjer:
”Vi – både vores kunder og os selv – har flyttet os. Virksomheder skal have en holdning og handle derefter. Vi er gået fra en core story, hvor det er os, der vil fortælle jer noget, over en core conversation til nu en core contribution. Som brand er man nødt til at definere, hvordan man ønsker at bidrage til den verden, man er en del af, for at forblive relevant”.
En runde med opsigelser
Det eneste, 2023 har givet, er panderynker – eller hvordan?
”Det eneste sikre er forandring, hvad enten vi ser på samfundet, forretningen eller adfærden. Og 2023 har været svært at blive klog på. Det er en hyperkompleks verden, og det passer Advice godt, for vi er gearet til, at tingene er komplekse,” siger Mille Klink.
Tingene har udviklet sig anderledes end forventet – både i god og dårlig retning. Det gode først:
”Jeg var virkelig spændt på lanceringen af Forte Advice, altså implementering og udrulning. Hvordan ville det påvirke vores kultur og samarbejde? Men systemerne er blevet integreret, og det er blevet en stor succes. Vi tænker ens i Norge, Polen og Danmark og forstår teknologien på samme måde,” siger Mille Klink.
Om den dårlige retning lyder det:
”Vi havde stor tiltro til 2023, men året udviklede sig langsommere end forventet. Og langsommere, end vi var gearet til. Efter sommerferien kunne vi se, at der desværre ikke var opgaver nok, så vi måtte igennem en runde med opsigelser.”
Uforandret nysgerrige
Ligner verden anno 2024 en rodebutik?
”Vores egen vækst udeblev i 2023, og vi kigger ikke ind i et naivt vækstscenarie. Vi er uforandret nysgerrige, og det passer godt til en verden, der mere end nogensinde kalder på nye løsninger – teknologiske og bæredygtige,” siger Mille Klink og uddyber:
”Kompleksitet er ikke det samme som rod. Der sker nye, spændende ting, og vi er måske nok skeptiske, men bestemt ikke bange. Vi ved, at kommunikation er magtfuld, så vi gør os umage – og vi er bevidst om, at vores impact er større, hvis vi selv skubber til udviklingen.”