Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kontaktdirektør hos Brandhouse – og tidligere direktør i Adpeople – skifter til Advice, hvor han indtræder i ledelsen. Herfra vil han bl.a. introducere en ny brandmodel.

Da Daniel Hofmann for et års tid siden kom til Brandhouse, var det som en ud af tre kontaktdirektører. Men nu har han pr. dags dato skiftet job.

Den tidligere adm. direktør hos Grey København og general manager hos Adpeople indtræder nu i ledelsen i kommunikationsbureauet Advice, som chefrådgiver med ansvar for branding.

Og Daniel Hofmann skal ikke lige først tænde for computeren og lokalisere kaffemaskinen – allerede nu er holdningerne slebet skarpe. Han slår fast, at danske virksomheder bruger en alt for stor andel af marketingbudgettet på at øge opmærksomheden og kendskabet hos deres målgrupper gennem traditionel massekommunikation.

Udnyt i stedet potentialet ved egne medier som website, call-center, Facebook-sider og nyhedsbreve og “fortjente” medier som Facebook-likes, e-mailadresser, PR, søgeoptimering, blog-omtale og anbefalinger.

Sådan lyder opsangen fra Daniel Hofmann, der i sin nytiltrådte stilling bl.a. vil introducere en ny brandmodel:

“Det skriger jo til himlen, at virksomhederne slet ikke udnytter det enorme potentiale, der ligger i at generere samtaler og anbefalinger omkring deres brands. Det er ikke kun et spørgsmål om det rette medievalg. Helt grundlæggende må man udfordre de eksisterende brandplatforme, og de brandansvarlige må stille sig selv spørgsmålet: Er vores nuværende value proposition egnet til at skabe samtaler og anbefalinger af vores brand,” siger Daniel Hofmann.

Ifølge Daniel Hofmann er det endnu ikke lykkedes de traditionelle reklamebureauer at tilpasse markedstilgangen til de nye mediemuligheder og kundernes adfærd.

“Tidligere var det god marketing-latin at definere en single-minded proposition og derefter – konsistent og med stort medietryk – banke det ind i bevidstheden på en veldefineret målgruppe. Den går ikke længere. At ens bank er den mest kompetente, ens teleselskab giver hurtigste bredbånd eller bilmærke det mest innovative, genererer ikke nødvendigvis samtaler og anbefalinger, det kræver en helt anden model. Betyder det så, at massekommunikationen er død? Nej, men den skifter rolle og bliver en mere støttende “forstærker” af den samtale, der foregår i målgruppen,” siger Daniel Hofmann – på sin første dag på jobbet.

Kommentarer

  1. Hørt! Kunne ikke være mere enig!
    fremtiden ligger ikke i traditionelle reklamekampagner,
    Fatter ikke, at traditionelle reklamebureauer stadig kan eksistere!
    Det lyder som om, at Advice er heldige at få en fornuftig mand om bord!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club