Advice markedsfører verdens ældste medie

Peter Engholm
25@mail.dk

Umiddelbart lyder netværks-kommunikation moderne. Men siger man i stedet word-of-mouth så er det nok verdens ældste medie. Ikke desto mindre er det omdrejningspunktet i en massiv kampagne for bureauet.

Senest for 14 dage siden lød opfordringen på ny: Bureauer, tag jeres egen medicin. Afsenderen var denne gang A.P. Møllers Mærsks kommunikationsdirektør, Steen Reeslev.

Der skal derfor ikke lyde et ondt ord, når et bureau bevæger sig ud på den stadig sjældent betrådte sti: At markedsføre sig selv. Men måske et par spørgsmål i forbindelse med Advice’ aktuelle kampagne “Sig det videre”.

Bureauet slår ikke blot et slag for sig selv, men også for netværkskommunikationen – eller word-of-mouth, som det hedder på nudansk. Den nye kampagne er lige nu meget synlig i en række medier, og skal gøre “de helt store private virksomheder opmærksomme på, at “munden er verdens bedste medie””.

Men word-of-mouth er nok verdens ældste medie – tror du ikke, at marketingcheferne kender til det?

“Jo, naturligvis. Men der er også en fordom forbundet med word-of-mouth: At det er en bøvlet proces – så er det lettere at håndtere en klassisk indrykningsplan. Men vi vil gerne slå et slag for netværkskommunikationens styrker – at den er forholdsvis nem at gå til, at den er effektiv og til at måle,” siger Ralf Lodberg, direktør og partner i Advice. Han tilføjer:

“Jeg forsøger ikke at tale massekommunikation ned – jeg understreger derimod styrken i at kombinere massekommunikation med netværkskommunikation, altså at booste markedet og samtidig give folk noget at snakke om.”

Målet med kampagnen er at “tage markedsandele direkte fra de store reklamebureauer” – hvordan dælen vil I måle det?

“Ved at komme i spil i de store bureau-runder. Vi står stærkt på eksempelvis konsulent- og PR-delen, men vi må erkende, at vores eget brand ikke står stærkt i reklamedisciplinen – vi er i bedste fald ikke så kendte, i værste fald slet ikke kendte. Vi har i dag et godt kundemix, fra bittesmå kunder til de meget store, men vi går efter flere af de store – uden at vi skal være afhængige af dem. Og med 55 medarbejdere i vores eget bureau – og ca. 100 i alt, inkl. søsterselskaber – så er vi store nok til at håndtere flere store kunder,” siger Ralf Lodberg.

Word-of-mouth trives på de sociale medier – og jeres kampagne har en online-del med bl.a. en brand-robot … kæmper I reelt ikke mod social media-bureauer?

“Vi kan se, at de, der arbejder med sociale medier, som regel er relativt små bureauer, og at budgetterne er tilsvarende små. Marketing-markedet er kendetegnet med ret langvarige kunderelationer og ved, at reklamebureauet fortsat varetager størstedelen af budgettet. Det er ved at ændre sig, men ikke så hurtigt som man skulle tro – derfor fokuserer vi på reklamebureauerne, og derfor har vi de seneste år opgraderet kreativt,” siger Ralf Lodberg.

Han fremhæver to formål med kampagnen – en ekstern og en intern:

“Vi vil gerne have marketingcheferne i tale – og vi vil sikre os, at vi ikke bliver for magelige. Vi har fordoblet vores størrelse på fire år, og vi har rigtig mange kunder – men vi skal fastholde vores sult,” siger Ralf Lodberg.