Advice: Vi bygger fremtidens leadbureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureauet har lagt en strategiplan frem til 2016. Måske kækt i en turbulent tid. Men ambitionen er ikke mindre kæk for et bureau, der for nogle år siden var mest kendt som et kommunikations-bureau med mange offentlige kunder.

Rygsmerter er landets største folkesygdom, som imidlertid kan afhjælpes med fem minutters øvelse om dagen. Advice satte flere content teams på sagen: Kampagnebiler, der bogstaveligt talt kørte land og rige rundt og skabte samtaler.

De havde en kampagneplatform og alskens data med hjemmefra og troppede op hos den lokale presse, arrangerede møder i kantinerne på store arbejdspladser og events i form af prisuddelinger. Content team’et leverede lobbyisme og fik både direktioner, sikkerheds- og arbejdsmiljørepræsentanter i tale, og holdt gryden i kog på både sociale medier og i traditionelle kanaler.

Netop content teams er en hjørnesten hos Advice, der har lagt en strategiplan 2013-2016 – med et klart mål for øje:

”Vi vil bygge fremtidens leadbureau – en fremtid, der for længst er taget hul på. Et sådan leadbureau baserer sig på indhold og samtaler, og det gør skellene mellem PR, digital og reklame uinteressante,” siger Espen Højlund, adm. direktør i Advice.

Bureauet har så at sige selv udvisket skellene og arbejdet videre med sit brand. Går man en håndfuld år tilbage, blev Advice oftest nævnt i forbindelse med offentlige kunder. Bureauet var profileret som et strategisk orienteret kommunikationsbureau. Siden er der blevet opbygget en stor kreativ enhed, der også har givet bureauet et fodfæste hos marketing.

Rejsen væk fra den klassiske bureautype understreges af, at Advice var med i finalefeltet, da DSB for nylig afholdt konkurrence om at finde sit reklamebureau.

Finanskrisen har fordoblet Advice i størrelse og medarbejderantal, og for nylig føjede bureauet 7 personer til en medarbejderstab, der tæller 60 for Advice samt 20 for Advice Digital. Strategiplanen sigter mod at supplere staben med især content teams og specialister inden for sociale medier.

”Den tekniske revolution har for længst sørget for, at samtaler i dag er eksplosive – de er synlige for alle, og den enkelte person er et massemedie. Det understøtter vores payoff, ”Sig det videre”, og vi appellerer til de virksomheder, der er nødt til – eller har potentiale til – at være en del af samtaler,” siger Espen Højlund.

Han tilføjer:

”Vi vil aktivere og mobilisere brands, som da vi – via bl.a. meningsdannere, alliancepartnere i form af andre medier, foreninger for amerikanere i Danmark og studerende som CNN-ambassadører – skabte liv og indhold om brandet i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg … og fik CNN ind i en dansk kontekst..”

For CNN var brand-aktivismen kernen i kampagnen, der ifølge Espen Højlund har gjort indtryk i hele CNN’s marketingorganisation. Han forventer, at content teams, samtaler og aktiveringen af brands vil udgøre kernen i mange virksomheders marketing- og brandingarbejde inden længe – også selv om det ikke altid vil være lysten, der driver værket.

”Det er ikke en virkelighed, der nødvendigvis er sjov for virksomhederne, fordi den indebærer et tab af kontrol, der aldrig vender tilbage. Det stopper med at begynde med virksomheden selv – det begynder med folket. Og så er det i øvrigt besværligt at beskæftige sig med medieindrykning, når hver enkelt person kan betragtes som et medie,” siger Espen Højlund.

Alle bolde er tilsyneladende kastet op i luften, men der er flere, der lander i vante kasser. Advice-direktøren understreger, at paid media vil være lige så vigtig som altid, og at FMCG-virksomheder stadig vil have brug for instore og pakketering.

Også på bureauerne vil en del være, som det plejer:

”Det er bureau-betegnelser, vi ser på retur – ikke kompetencerne. Man kan ikke arbejde med samtaler uden at have en stor analytisk indsigt. Og uden strategi – altså folk, der forstår, hvad forretningen går ud – går det heller ikke. Det samme gælder koncepter, og derfor sidder alle tre – analyse, strategi og koncept – og udvikler ideer sammen. Vi har aldrig troet på en brief-kultur,” siger Espen Højlund.

Han peger på service-virksomheder, den finansielle sektor og virksomheder med interesse/passions-produkter, f.eks. biler, som med fordel kan aktivere brands via samtaler. Nogle er så heldige at have content i sig selv, andre må skabe det.

”Det er vigtigt, at virksomheder kan komme ind i samtaler via indhold uden selv at skulle ansætte content teams. Trygheden ligger ikke kun i effekten, der sandsynliggøres inden da og dokumenteres undervejs og efterfølgende, men også i prisen, hvor man køber en mediepakke. Et content team kan svare til 10 stk. Side 3 i Berlingske,” siger Espen Højlund.