Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Avisannaoncer i bred forstand står til at tabe mere end 1,3 mia. kr. i år og næste år. Den økonomiske krise bliver særligt hård for dagbladene som annoncemedier, fordi strukturelle forandringer slår igennem sammen med den økonomiske krise.

Tidernes ugunst rammer de fleste. Det er der ikke meget nyt i. Men på annoncemarkederne bliver de kommende år særligt hårde for avis-branchen. Faktisk så hårde, at det i kroner og øre bliver et fald på over 1,3 mia. kr.

I hvert fald hvis man sørger Aegis Media, der har offentliggjort et forecast på udviklingen af de nordiske annoncemarkeder i år og til næste år.

Hovedtallet siger, at markedet samlet vil falde 7,4 pct. i år, men det dækker over betydelige udsving. Bedst klarer Sverige sig med et fald på godt 4 pct., mens Danmark placerer sig i midten med et fald på 9,5.

Værst går det for Norge og Finland, der står til fald på henholdsvis 12 og 15 pct..

Langt hen ad vejen er der dog tale om en fremskrivning af det, man har oplevet i den første del af året.

“Vores budskab er, at markedet har fundet et leje, og at vi ikke tror, det vil bedre sig i år. 2010 ser samlet fladt ud men dækker over, at vi skal hen i sidste del af året, før der er håb om en bedring”, siger adm. dir. Mads Bredal, Carat, der indgår i Aegis Media.

Forskellene på de nordiske lande er mest et udtryk for, hvornår krisen ramte dem. I Sverige tog den fart allerede i 2. halvår sidste år, mens Norge og Finland først for alvor er blevet ramt i år.

Kigger man på de enkelte mediegrupper, tror Aegis på en dramatisk nedtur for avisbranchen, som bureauet har opgjort som både dagblade samt lokale og regionale ugeaviser – d.v.s. et marked som i 2008 havde en værdi på 6,5 mia. kr.

I forhold til 2007 var det et beskedent fald på ca. 3 pct., men det tager fart i år.

Aegis vurderer, at avisbranchen vil tabe omkring 20 pct. – eller 1,3 mia. kr. – i år og yderligere ca. 8 pct. i 2010. Ialt et fald på omkring 25 pct.

Radio står også til et procentuelt markant fald, men det er på et helt anderledes lavt niveau, idet markedet ikke er mere end et par hundrede millioner kroner værd.

Avisernes nedtur er langt fra kun et udslag af den økonomiske krise.

“Der er tale om, at printmarkedet i form af aviser af alle slags står til at skulle finde et helt nyt niveau. Det hænger til dels sammen med historisk måske lidt for høje priser og problemerne med at kvantificere mediet”, siger Mads Bredal og fortsætter:

“Men det hænger først og fremmest sammen med, at vi i de senere år har oplevet et uhørt højt tempo i forandringer i forbrugernes adfærd, hvor nettet fylder mere og mere. Og i den situation, vi står i, vil der blive sat ekstra skub på en udvikling, der går hårdt ud over dagbladene”.

Tv kommer også til at tabe i år, men kommer i forhold til aviserne mere helskindet ud af krisen, mens den store vinder ikke overraskende står til at blive internettet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club