Aggressiv markedsføring, networking og excellent service åbner dørene til udlandet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Hos Blonde Inc. er service mere end en leverance: Det handler om at forstå kunderne gennem nærvær – uanset om det kræver en tur til Bahamas eller en middag i Berlin.

Tidligere på året kom det danske produktionsselskab Blonde Inc. på Forbes liste: 30 under 30. Nu kan medstifter Adam Holm, der selv er 29 år, se tilbage på et år, hvor produktionsbureauet fik vind i sejlene i udlandet, især med amerikanske og japanske kunder, bl.a. Uniqlo Global største tøjmærke i Japan, Google og Cobot (amerikansk milliardrobotvirksomhed).

Adam Holm, der stiftede Blonde Inc – som først hed Blonde Media – i 2016 sammen med Daniel Manicus og Philip Jacques, vil gerne dele ud af, hvordan et lille dansk produktionsselskab med kun 14 ansatte, nu er nået til at anse de prisvindende danske produktionsselskaber Newland og Bacon som konkurrenter. Og hvad Adam Holm og hans kolleger har gjort for at få fodfæste i udlandet.

Knofedt, markedsføring og ekstraordinær god service

”Vi er meget aggressive i vores markedsføring. Vi er rigtig meget på de sociale medier, og vi er opsøgende og nysgerrige i vores eftersøgning i, hvem der kunne være vores kunder,” siger Adam Holm.

Han fortsætter:

”Man kan håbe på, at nogle ser den fiskesnøre, du kaster ud, men du kan også aktivt følge nogle af dem, du gerne vil arbejde med, på SoMe, connecte og kontakte dem. Jeg bruger stort set hele min tid på new bizz og more bizz, og her taler vi ikke kun om 40 timer om ugen, men om alle døgnets vågne timer.”

Adam Holm og hans kolleger nøjes ikke med at være aktive på de sociale medier for at komme i kontakt med potentielle kunder.

”Tingene kommer ikke af sig selv, heller ikke selvom du markedsfører dig. Du skal hele tiden følge op. En af de ting, vi gør for at komme i kontakt med folk, er at tage til design- og modeuger, events og konferencer.  Ikke for konferencens skyld, men for at netværke. Vi var fx på en konference på et krydstogtsskib i Bahamas i foråret, hvor vi talte med og mødte folk hele tiden. Altså hele tiden, på nær, når vi sov. Det er alfa og omega at møde folk fysisk,” siger Adam Holm og og fortæller, at en snak på den konference førte til et møde med en ny potentiel kunde i Berlin.

Han tilføjer:

”USA er et paradis i forhold til networking events, og du kan researche dig til rigtig meget på forhånd. Den konference, jeg talte om, havde vi dog fået anbefalet fra nogle svenskere, vi havde mødt i en anden sammenhæng. Det kan godt betale sig at bruge tid og penge på at tage på konferencer for at møde nye kunder, hvis du forbereder dig godt inden.”

Fysiske møder er langt bedre end Teams

Fysiske møder er en stor prioritet, fortæller Adam Holm.

”Det er blevet så moderne at spare tid og mødes over Zoom eller Teams. Men det er altså ikke det samme som at sidde overfor en person. Hvis man mødes, kan man også være sammen på andre måder, som giver nogle tætte bånd. Vi gør meget ud af lave noget sammen med vores kunder. Vi går ikke bare ud og spiser sammen, vi løber også sammen, spiller tennis eller går i sauna sammen. Det giver et helt andet forhold til dine kunder, så vi insisterer altid på at møde vores samarbejdspartnere.”

Vi tænker hele tiden på kundeservice

Det fysiske nærvær nævner Adam Holm flere gange under interviewet – som han også har insisteret på skal holdes fysisk, dog ikke i en sauna, men på Blondes kontor på Lergravsvej.

”Jo tættere bånd, vi har til vores samarbejdspartnere og jo mere kommunikation og dialog, vi har med dem, jo bedre ved vi, hvor tilfredse de er. For os er det alfa og omega at levere et godt produkt. Men det er langt fra nok i sig selv. Vi vil gerne vide om de er glade og tilfredse og hvor vi kan gøre det bedre.”

Adam Holm fortsætter:

”Vi tænker hele tiden på at give kunderne en god service. Hvis der fx lander en kunde i lufthavnen, så tager jeg ud og henter ham eller hende. Vi får tit besøg, for vi producerer flere af reklamefilmene her, selvom det er for kunder i USA. De synes det er fedt at komme hertil, hvor de har hørt så meget om den skandinaviske kultur, film og mad. Og så er det faktisk billigere og nemmere at producere her i Skandinavien. Også de japanske kunder kommer hertil. Og vi tager os godt af dem.”

Man er også blevet opmærksomme på, at det med at levere en excellent service ikke er noget, kunderne tager for givet, og derfor vil man også fremadrettet bruge det til at differentiere sig.

”Service er hårdt arbejde. Jeg har altid været social anlagt, og i takt med vores succes, er jeg blevet bekræftet i, at god service og fysiske nærvær er en konkurrencefordel. Jo mere du er sammen med kunderne, jo bedre forstår du dem, og jo bedre kan du levere.


Forventer markant øget omsætning

Selvom den internationale kundeportefølje stadig er relativ lille i antal, udgør den efterhånden omkring en tredjedel af omsætningen, som ifølge Adam Holm, er eksploderet i 2024. Han forventer, at man i 2025 øger omsætningen markant, men medarbejderantallet vil ikke blive øget tilsvarende.  

”Vi er glade for at bruge freelancere. Vi har været oppe på 44 medarbejdere i København og Stockholm, hvor vi også har et kontor, men det er mest effektivt at arbejde med freelancere, så det vil vi fortsætte med fremover.”