AI bruges mest af medarbejdere i kommunikation, IT og finans

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Sundhedssektoren, byggeriet og offentlig administration ligger i bund. Det viser en ny Norstat-undersøgelse for it-virksomheden HP.

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at kommunikation, hvorunder hører også marketing og medier, er et af de områder, hvor medarbejderne mest bruger kunstig intelligens.

Tallet ligger på 57 pct. i en ny Norstatundersøgelse, som it-virksomheden HP står bag.

I finans-, bank- og forsikringssektoren er andelen 59 pct., mens IT, teknologi og telebranchen fører med 63 pct.

I den anden ende af skalaen igger kontormedarbejdere i byggeri og ejendom (19 procent), sundheds- og socialområdet (20 procent) samt offentlig administration (24 procent).

”Det kan ikke komme bag på mange, at it, finans og kommunikation ligger i front her, da disse brancher historisk har været stærke til at tage ny teknologi til sig,” siger Peder Eskildsen, landechef for HP Danmark i en pressemeddelelse. Han fortsætter:

”Bemærkelsesværdigt er det dog, hvor stort AI-skellet er mellem brancher – og hvor lavt brugen ligger i byggeri, sundhed og offentlig administration. Der er tale om kontormedarbejdere og ikke professionelle ude i felten, så der er formentlig uforløst potentiale her. Både hvad angår bedre tidsbesparelse på opgaver og opkvalificering på etisk og ansvarlig brug af teknologien.”

AI øger arbejdskvaliteten
I de brancher, hvor AI er mest udbredt, vurderes AI ikke overraskende også mest positivt.

71 pct. af medarbejderne i finanssektoren oplever således, at AI bidrager til højere kvalitet i leverancer. I it-branchen gælder det 66 procent, og i kommunikation 63 procent.

Opgørelsen konkluderer derudover, at kunstig intelligens anvendes til en bred palet af opgaver på tværs af brancher.

I finans bruger 53 pct. teknologien til oversættelse og 51 pct. til research. I IT anvender halvdelen AI til tekstforfatning og 49 pct. til informationssøgning. I kommunikation bruger 60 pct. AI til tekstforfatning og 43 pct. til idéudvikling eller sparring på kreative idéer.

”Det er interessant, at så mange oplever, at AI ikke bare gør opgaver hurtigere, men faktisk også løfter kvaliteten. Det peger på, at teknologien allerede spiller en reel rolle i manges arbejdsliv. Men det kræver også, at vi bruger teknologien med omtanke og forstår dens begrænsninger. Ellers risikerer vi at forveksle tempo med kvalitet,”siger Peder Eskildsen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af Norstat for HP Inc. i Danmark. Den bygger på svar fra 1.046 danske kontormedarbejdere i alderen 25-65 år på tværs af brancher. Data er indsamlet i perioden 11.-21. marts 2025.