AI-drevet kampagne skal gøre lavinteresse-produkt interessant for unge

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Unge synes ikke fagforeninger er relevante. Det skal en kampagnefilm med brug af AI, hvor de kan tale med deres 60-årige alter ego, ændre på. Se filmen her.

Fagforeninger, overenskomster og pension er alle lavinteresse-områder, som de fleste unge normalt først interesserer sig for, når det er for sent. Derfor har bureauet Community brugt AI i en kampagne for at gøre det interessant nok til, at flere unge melder sig ind i en fagforening.

”De unge orker ikke flere løftede pegefingre. Så vi tænkte: Hvad hvis de i stedet kunne høre rådet fra den eneste, de virkelig lytter til – sig selv?,” siger Thomas Birk Christoffersen, der er kreativ chef i Community, som har stået for strategi, koncept, kreativ eksekvering og medieplanlægning.

Bag kampagnen står Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der er paraplyorganisation for 62 af landets fagforeninger.

Kampagnen består bl.a. af en film, der lige nu er ude i de danske biografer, og som er produceret af Holy Ravioli. Pluralis og I Like To Play været partnere på teknikken til filmen og for at realisere AI-konceptet.

Forud for kampagnen er gået et stort indsigtsarbejde, der bl.a. viser at unge ser positive på fagforeninger, men bare ikke synes, det er relevant for dem selv lige nu. Samtidig forstår de ikke det indforståede sprog om overenskomster, den danske model, tillidsrepræsentanter osv.

”I et emotionelt filmeksperiment, skabt med kunstig intelligens, møder de unge sig selv som 60-årige. Og når de unge konfronteres med deres egen fremtid, bliver budskabet pludselig konkret: Med en fagforening ved din side kan du forme det liv og den fremtid, som dit fremtidige jeg vil takke dig for,” siger Thomas Birk Christoffersen.

Der var dog udfordringer undervejs, fortæller Thomas Birk Christoffersen.

“Der var tidspunkter, hvor vi oprigtigt tænkte: Det her kan ikke lade sig gøre, og hvor vi mere eller mindre droppede projektet – for så at tage det op igen. Udfordringen var særligt, at det hele skulle kunne afvikles i realtid, så deltagerne reelt fik en oplevelse af at kunne tale med dem selv, og vi fik deres umiddelbare reaktioner.”

AI-grebet kommer efterfølgende til at blive foldet ud i forskellige sammenhænge, fx bliver biograffilmen suppleret af et influencerspor og digital aktivering.

Influencersporet består af 15 influencere, der ved hjælp af et aldersfilter på telefonen taler med deres fremtidige jeg om vigtigheden af at have styr på arbejdslivet og det med fagforeninger.

”Præcis hvordan, er de i gang med at finde ud af, for det har været vigtigt for os, at der ikke bliver nogle løftede pegefingre men at det bliver pakket ind i en sjov og vedkommende tone-of-voice, så influencerne også synes, det giver værdi for dem. Vi har valgt at bruge micro-influencere der selv repræsenterer de fag og uddannelser, som FHs fagforeninger omfatter,” siger Thomas Birk Christoffersen.

Det digitale spor bliver foldet ud på social og digitale bannere. Blandt andet laver Community et interaktivt banner, hvor man også kan ”tale” med sit fremtidige jeg.

Kampagnen er desuden første del af et strategisk samarbejde med Community, der i foråret blev valgt som samarbejdspartner de næste to år i en udbudsrunde blandt fem bureauer.

Calibrate er mediebureau på kampagnen. 

Her er filmen: