For to år siden rykkede kunstig intelligens ind i Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse og overtog straks førstepladsen som det mest centrale forretningsområde. Og det er det stadig for 84 pct. af bureaulederne. Det er på niveau med sidste år, hvor andelen lå på 83 pct.
Strategi, som i en årrække var bureauledernes vigtigste forretningsområde, halter pænt bagefter – men er dog på en andenplads – med 64 pct., når man sammenlægger ‘stiger lidt’ og ‘stiger meget’.

Hvordan forventer du, at dit bureau vil udvikle sig inden for følgende forretningsområder de kommende seks måneder (november 2025 til april 2026)?
AI giver udfordringer
Samtidig med at AI har en central rolle på bureauerne, giver kunstig intelligens også anledning til udfordringer for bureaulederne.
I undersøgelsen skriver en bureauleder: ”Den største udfordring er AI: Hvor ender vi og hvilke kompetencer og output vil blive automatiseret.” Bureaulederen tilføjer, at kunderne ofte kan mere selv.
Der bliver også peget på, at nogle taktiske leverancer som fx content forandrer sig drastisk, at det kan være svært at tilpasse AI-implementeringen, så det giver økonomiske resultater, og at det kan ende med et blodbad for visse bureauer. Og en kommentar lyder: ”Det virker naivt at tro at man i løbet af få år kan omstille sig til at blive et tech-drevet bureau.”
”Kommentarerne viser, at AI er blevet mere alvorligt for bureauerne og deres fremtidige konkurrenceevne. AI-transformationen af bureauet er og bliver en stor ledelsesmæssig udfordring. En udfordring, som vi ved, at op til 25 pct. af bureauerne ikke klarer og kommer helskindet igennem,” siger Henrik Jensen, adm. direktør i Brandse & Co.

AI er integreret på bureauerne – men ikke fuldt ud
Selvom der ikke kan herske tvivl om, at AI har vundet indpas på de fleste bureauer med 85 pct. (se figur nedenfor) som dagligt anvender kunstig intelligens som en del af leverancerne til kunderne, er det samtidig kun 19 pct., der betegner sig som egentlige AI-baserede bureauer, hvor kunstig intelligens er integreret i hele forretningsmodellen. Det er dog en stigning fra i foråret, hvor 16 pct. svarede at de var et bureau, hvor AI var integreret i alle dele af bureauet.
Det første step i brugen af AI var formodentlig, at medarbejderne primært anvendte AI som et personligt værktøj. Det tal er da også faldet nu fra 72 pct. i foråret til 65 pct. Samtidig er andelen af dem, der anvender AI i størstedelen af bureauets interne processer og eksterne leverancer steget for 48 pct. i foråret til nu 57 pct.
”Tallene viser at de danske bureauer bevæger sig langsomt men sikkert gennem de fire faser af branchens AI-adoption. For tre år siden var mere eller mindre alle bureauer i fase 1, hvor AI primært anvendes som et personligt produktivitetsværktøj. I dag er det kun 18% af bureauerne, som findes her. Resten befinder sig i en af de senere faser. Og mon ikke vi vil se at andelen som er i fase 1 komme under 10 pct. næste år?,” siger Henrik Jensen.

Hvilke udsagn passer bedst til, hvordan I anvender AI på bureauet?
AI handler især om effektivisering
For mange handler AI om effektivisering: 61 pct. bruger AI i høj eller meget høj grad til at optimere eksisterende leverancer, mens knap halvdelen bruger AI til at tilpasse produkter og services.
Til gengæld har AI ikke rigtigt slået igennem i salget. Hverken til eksisterende kunder eller til at tiltrække nye. Og AI er heller ikke slået igennem til at effektivisere supportfunktionerne.
”Studier viser, at kunderne langt fra kun er fokuseret på lavere priser, når det handler om AI. De er meget mere interesserede i at få højere hastighed og ikke mindst kvalitet i arbejdet fra bureauerne. Så i den sammenhæng giver det masser af mening, at AI-ressourcerne anvendes på bureauets services og leverancer, og ikke på support og salgsfunktionerne,” lyder det fra Henrik Jensen.

I hvilket omfang anvender bureauet AI til ..
AI-agenter er på vej ind på bureauerne
Bureauledernes holdninger til kunstig intelligens spænder vidt. Således lyder en kommentar:
”Vi er early adopters, som har inspireret medarbejderne til at komme i gang ved at stille værktøjer og træning til rådighed, men vi har haft svært ved at knække koden for en mere gennemgribende AI-ficering.”
Flere bureauer et begyndt at kigge ind i AI-agenter, der kan understøtte hele processen fra research og strategi til konceptdesign, og der er også kommentarer, der viser, at der bliver brugt meget tid og ressourcer på at følge med AI-udviklingen, men at de godt er klar over, at det er nødvendigt.
OM Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse
Undersøgelsen er sendt til 510 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
79 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 14 pct.
Undersøgelsesperioden er november 2025.
Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.
