“Everyone’s saying Facebook’s dead.”
Med denne indgang omtalte det amerikanske netmedie, BuzzFeed, forleden en analyse fra Pew Research. Indgangen er et citat fra en af de unge respondenter.
Analysen fandt også vej til Berlingske i lørdags, der under overskriften “Unge værner mere om deres privatliv på nettet” bl.a. fortalte om, hvordan de søger mod andre medier.
Pew Researchs analyse bygger på 300 unge, og på BuzzFeed gik der ikke mange øjeblikke, før analysen blev anfægtet som for lille til at kunne bruges til noget som helst. og der er da heller ingen tvivl om, at man skal passe på med at drage for vidtrækkende konklusioner.
Men analysen ligner ikke desto mindre en del af et mønster, hvor man stadigt hyppigere oplever kritiske historier om Facebooks udvikling.
- Lige som indgangscitatet erklærede en BBC-redaktør tidligere på måneden på en stor pr-konference i England Facebook for død blandt unge.
- Inden for de seneste måneder har der jævnligt i forskellige medier været rapporter om, at antallet af brugere nu falder i lande som USA og England.
- Tidligere på året kunne man i Jyllands-Posten læse en meget personlig beretning fra journalisten Jakob Vølver under overskriften “Skal jeg forlade Facebook”. Han omtalte bl.a. de såkaldte hipstere, der er en modkultur, og når både den 4-årige niece og deres mormor er på Facebook, så forlader de den.
- Da listen over verdens mest værdifulde brands forleden blev offentliggjort, stod Facebook for det største fald på Top50.
- Det danske teleselskab, Fullrate, har besluttet at lukke ned på Facebook.
Samtidig arbejder Facebook benhårdt på at skabe indtægter. Man har noget at leve op til, hvis mediet skal forsvare en børsværdi på 400 milliarder kr., og initiativer bliver stadigt mere aggressive.
Det er et mønster, der helt sikkert ligner, at hypen om det sociale medie er ved at være forbi. Spørgsmålet er, om det også er begyndelsen til enden. Den digitale verden kan have meget hurtig og kontant afregning, og medier, der en dag er på alles læber, er hensygnende den næste dag.
Ikke en deroute
Svaret fra Rasmus Fisker Jørgensen, der er Creative Media Manager hos Mindshare, er dog et klart nej: Facebook har måske nok toppet, men det er ikke lig med en deroute.
“Med langt over en milliard brugere er det et helt usædvanligt stort medie. Alene i Danmark er der 3 millioner, og 3 ud af 4 er på Facebook dagligt, så aktivitetsniveauer er meget højt,” siger Rasmus Fisker Jørgensen og fortsætter:
“Men vi går fra en tid, hvor sociale medier stort set var lig med Facebook til en tid, hvor der kommer flere spillere. Markedet udvider sig, og de nye får opmærksomhed. Det kan selvfølgelig koste lidt hos Facebook men er mere udtryk for, at flere mennesker deler deres forbrug ud på flere medier, end at Facebook taber.”
Rasmus Fisker Jørgensen peger således på, at der opstår en rollefordeling, som bureauer og annoncører skal sætte sig ind i for at arbejde med sociale medier.
Hvad er det for en situation, man vil søge at kommunikere om. Er det f.eks. folks professionelle liv, så er Linkedin måske et mere rigtigt valg end Facebook.
“Den egentlige trussel mod Facebook ligger hos dem selv. Træffer de dårlige beslutninger, kan de sætte mediet på en deroute. Men det tror jeg ikke, de gør. Facebook er så store og har så godt styr på deres produkt, at de på den lange bane vil være det største og stærkeste sociale medie,” siger Rasmus Fisker Jørgensen.
Naturlig udvikling
Digital direktør hos Carat, Paw Saxgren, er inde på samme spor.
“Facebook er så store, at jeg har meget svært ved at se ret meget forandre sig inden for det næste år eller to, og jeg tror også grundlæggende, at det mere handler om, at markedet gennemlever en naturlig udvikling. Det kan godt opleves som, at hypen omkring Facebook tager af – men det er bare ikke lig med en begyndende deroute,” siger Paw Saxgren og fortsætter:
“Det er lige som med Google i sin tid. I en periode var search lig med Google. Nu er search i højere grad et begreb, som indarbejdes i mange forskellige slags sites. Men Google er ikke blevet mindre af den grund. Det samme sker med sociale medier, hvor udviklingen går i retning af, at hele nettet får et socialt lag. Der er allerede forskellige sociale medier, og næste bølge bliver, at en række forskellige content udbydere bygger sociale dimensioner ind i deres eget site.”
Paw Saxgren anfører desuden, at der fortsat er meget at hente for annoncører på Facebook.
“Kigger man på forbrugernes tidsforbrug på Facebook og annoncørernes opmærksomhed/forbrug, så står de ikke mål med hinanden. Så der er fortsat mange uudnyttede muligheder på Facebook,” siger Paw Saxgren og fortsætter:
“Til gengæld vil jeg godt sige, at annoncører bør passe på med at satse entydigt på Facebook. Man bør være opmærksom på de mange andre muligheder, der er for at arbejde med sociale medier og det sociale lag. Og så undgår man passende at komme i lommen på Facebook.”