Alm. Brand satser på stærkt værdibaseret markedsføring. Se den her.

Peter Engholm
25@mail.dk

Den 200 år gamle finansielle koncern går moderne til værks og bruger marketingkroner på at diskutere værdier – både de materielle og immaterielle. Flere film får premiere i dag.

https://www.youtube.com/watch?v=IXMhFOXe6jg

Alm. Brand har med egne ord gået til fitness de seneste fire år. I samme periode har koncernen med bank, forsikring og pension været særdeles lidt synlige.

Nu går Alm. Brand så ud med en ny visuel identitet og et stilskifte, der udtrykkes i tre film skabt af det lille netværksbureau Jangaard, Mark & Ko.

Lanceringen er imidlertid langt fra den gængse finansielle kommunikation, der kommunikerer konkrete produktfordele. ”Pas godt på de gode værdier” hedder det i det nye film, der lægger op til en diskussion af vores værdier, både de materielle og immaterielle, og der spørges, om vores værdier er ved at skride – ud fra den tilgang, at værdier er det stof, der gør, at et samfund og et fællesskab fungerer.

”Der er ikke så meget tale om en kampagne, men om et stilskift. Virksomheder er ligesom mennesker: Vores værdier er med til at skabe identitet, og uden værdier og identitet er man ligegyldig – eller i det mindste svær at bedømme,” siger Christian Sørensen, marketingdirektør i Alm. Brand.

Han tilføjer:

”Vi har ikke prøvet denne type kommunikation før, og vi er meget spændte på reaktionen på vores nye stil. Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke har mus i maven.”

Forbrugerne er parat til at belønne virksomheder, der opfører sig som gode samfundsborgere – men vil også straffe dem, der blot tager en kappe af holdninger på …

”Vi vil ikke bare mene noget, vi vil være noget. Og jeg er overbevist om, at vi er velforberedte. Vi har defineret en ny strategi, der fokuserer på kunder og kundeservice. Og vi har øvet os på det nu i årevis,” siger Christian Sørensen.

Tonen i filmene er spørgende og lægger op til at lytte, men Christian Sørensen er bevidst om, at blot det at ville diskutere værdier kan virke provokerende på nogle:

”Vi har ingen ambition om at være smagsdommere og ønsker ikke at signalere, at Alm. Brand er perfekt. Vi har ikke patent på, hvad der er rigtigt eller forkert. Men man kommer generelt langt ved at tænke over tingene og ved at gøre sig umage med at opføre sig ordentligt – det er det, vi prøver at gøre over for vores kunder,” siger Christian Sørensen.

Han oplyser, at de tre film – to af dem kan ses foroven – og Alm. Brands Facebook-side er hovedelementerne i det nye tiltag.

”Vi lægger op til en dialog og sætter rammerne for en debat. Vi har lyst til at være med på en lytter.”

Bag Alm. Brands nye visuelle identitet står Kontrapunkt, mens Jangaard, Mark & Ko de seneste otte måneder har været leadbureau – bistået af deres netværk, der i dette tilfælde bl.a. bestod af Thomas Marks PR-bureau Mark & Partnere og produceren Stefan Danholm fra Far From Hollywood.

”Jangaard, Mark & Ko har forstået vores rejse og fokus på kunder og kundeservice. De påduttede os ikke noget, men udfordrede os til at tænke markedsføringen anderledes. De har stået for kommunikationsplatformen – herunder kampagne, som vi er rigtig glade for,” siger Christian Sørensen.