Alm. Brands nye kampagne, Pas Godt på de gode værdier, hvor man fokuserer på værdier, trækker på opmærksomhed – af både den negative og positive slags. Til sidstnævnte kan nævnes et opslag i Berlingske Søndag.
På den negative side er kampagnen blevet kritiseret for at være ’næsten lige så kvalmende slem’ som Danske Banks kampagne ’New Normal – New Standards’.
Det var socialdemokraten Peter Hummelgaard Thomsen, der lavede denne sammenligning i et debatindlæg i Politiken.
Desuden skrev han, at hvis Alm. Brand skulle lave en imagekampagne, burde den nærmere hedde ’Undskyld’, fordi de selv var en del af finanskrisen i 2008, og derfor ikke er i en position, hvor de kan belære danskerne om moral.
Samtidig mente Peter Hummelgaard Thomsen, at begge kampagner var en hån mod danskerne.
Nu giver direktør i Alm. Brand, Søren Boe Rasmussen, svar på tiltale:
”Jeg synes ikke, at han har forstået, hvad det er, jeg prøver at sige. Vi er ikke ude på at belære danskerne. Vi har ikke ret til at belære nogen om noget. Det, at vi er en finansiel virksomhed, fratager os dog ikke vores ansvar for at være en del af debatten. Selvfølgelig skal vi også komme med vores holdninger”, siger han i søndagens Berlingske.
Han erkender, at han ikke havde lavet en lignende kampagne for ti år siden. Dengang var det ikke på sin plads som virksomhed at udtrykke noget holdningsbaseret. Men det har forandret sig i dag, mener han.
”Vi forventes jo på mange måder at være en del af samfundet. Vi forventes at have nogle holdninger. Når samfundet forventer, at vi stiller op, for eksempel når det gælder stormflodsproblemstillingen, forventer vi som virksomhed også at have lov til at skabe noget debat, der berører vores virksomhed, som for eksempel værdier. I den forstand er den ret blevet givet os. Samfundsdebatten involverer begge parter,” siger Søren Boe Rasmussen, der har haft Danske Banks kampagne i baghovedet:
”Det stod mig helt klart, at dét, man absolut skal gøre i en kampagne, som går ind og rører ved nogle ting, er, at man bagefter står frem og er med til at skabe debatten. Den skal følges helt til dørs. Og det må jeg selv gøre langt hen ad vejen. Det var læren af Danske Bank”.
Kampagnen er skabt af Jangaard, Mark & Ko.
Berlingske Magasin, Søndag, p. 10-11.